Svar: Rugbrød og grøntsagsmos
12. september 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
I begyndelsen vil det være naturligt at bibeholde grøntsagsmosen til frokost og så supplere med rugbrødshapsere. Stille og roligt vil hapserne fylde mere og mere og grøntsagsmosen mindre. Det er dog vigtigt at tilbyde mos, fordi det at spise mad i stykker kræver rigtig stor koncentration for barnet og det betyder at din datter kan lukke munden og afvise maden før hun egentlig er mæt nok, simpelthen fordi hun er træt og ikke kan overskue måltidet og det at spise selv.
At følge efter med grøntsagsmos de næste 1-2 måneder, vil derfor ofte være en god idé, så du sikrer dig at hun har fået mad nok. Nogle børn spiser masser af hapsere og vil naturligt afvise mosen, fordi de er mætte nok, men til at begynde med, hvor hun kun spiser få hapsere, bør du supplere med mos.
Hen af vejen, så kan grøntsagsmosen faktisk også bruges som smørbart pålæg, så hun på den måde stadig får begge dele og i takt med at hun tygger mere og mere, så vil grøntsagerne naturligt supplere rugbrødet som kogte grøntsager i stykker.
Hun skal altså til frokost stadig have både rugbrød, kød, fisk, grøntsager osv. og må også gerne få ris, pasta, kartofler - jo mere variation jo bedre er det. I takt med at hun bliver ældre, vil det at spise selv, øve sig i at spise med fingrene, spise med pincetgreb osv. gøre at hun spiser mere og mere mad i stykker - og netop kogte grøntsager i små stykker er gode at øve sig på :)
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske