Svar: Flasker..
12. september 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at du har bestilt min nye bog "Helens bog om børn og mad" - glæder mig til at høre, hvad du synes om den :)
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker dagligt og nogle gange, så sker det, at det netop er flasken inden putning, som barnet fravælger først og det er okay.
Din datter bør egentlig få lidt mere mme end hun gør lige nu, men du kan jo ikke tvinge hende og så er det rigtig godt at du supplere med jerntilskud ved siden af, når hun ikke når op på sine 400ml mme dagligt. Som udgangspunkt bør hun få mellem 500-600ml mælk dagligt - i dette bør mme udgøre størstedelen og for at øge hendes indtag af mme, når hun ikke altid drikker så meget af flaskerne, så vil det være godt at du stadig bruger mme i grøden, som du laver kun til hende.
Derudover vil det være rigtig fint, at sikre hendes behov for kalk ved at tilbyde hende ost. Det kan være smøreost på brødet, det kan også være ost hun kan gnave og det kan være ost, der indgår i madlavningen. Ost er en god kilde til kalk.
Hun må også meget gerne få sovs, det er også mælk og en måde at få kalk på og samtidig er sovs i denne alder rigtig godt til også at sikre lidt mere fedtstof, fordi hun nu naturligt begynder at spise mere mad i stykker.
Hun må også gerne få lidt tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller A38 (3,5%) med lidt frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, så du på den måde får øget hendes mælkeindtag lidt.
Hun kan også få lidt mælk af en kop, men som udgangspunkt synes jeg det er godt at holde fast i at hun får vand til sin mad. Dette fordi det er vigtigt at hun lærer at drikke vand og hun kan naturligt blive træt af altid kun at få mælk. Vand er den bedste tørstslukker og er vigtig i forhold til at sikre hendes væskebehov.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med mme, vand, mme eller sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (evt. tilskud af vitaminer og jern efter behov), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12 som nu
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør og ost, en lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs. Mad der tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, vand, mme eller sødmælk af kop.
Evt flaske og puttes til natten kl 19 som nu - hvis hun ikke vil have flasken her, så er det fint at droppe den. Helt okay - du kan ikke tvinge hende og det er vigtigt at hun forbinder det at sove med noget trygt og rart.
Sen aften 23: Flaske og sover herefter videre.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske