Brev:
Dagsplan for syvmåneders barn: søvn og kost
12. september 2011
Alder:
6 mdr.
Dagsplan for syvmåneders barn: søvn og kost
Kære Helen,
tak for dine sidste og meget brugbare svar, især den sidste dagsplan der tager hensyn til at min søn er "tidlig søvnfase-sover".
Det går rigtigt rigtigt godt:
4.40 flaske nan2 180 ml
7.15 havregrød m frugtmos ca 3/4-1 dl
8-8.45 lur
9.15 fuldkornsgrød (1/2 dl) m frugtmos (1/4 dl)
10.45 flaske 140 ml max
11-12.15 lur
12.30 ca et halvt glas grøntsagsmos m kød (ialt knap 3/4 dl ) og evt lidt frugtmos)
14.30 flaske max 150 ml
15-16.30 (ca) lur
17.00 rismelsgrød m grøntsager (godt 1/2 dl), lidt gulerods/kartoffelmos og lidt frugtmos
18.45 flaske 175 ml ca
19.00 sover
22-23 flaske 200 ml
Han vågner flere gange om natten, jeg lægger ham nogle gange til ved 3-tiden, men tager brystet ud igen efter kort tid. Har næsten ikke mere mælk tror jeg ikke og for ham handler det nok mest om tryghed men han søger tydeligt...
Jeg må tilstå at jeg benytter mig flittigt af pulvergrød (beauvais og hipp) og mos fra glas. Jeg havde intentioner om at lave alt selv fra bunden, men min søn vil ikke rigtigt spise det og jeg synes faktisk at det udfra et helhedsperspektiv fungerer bedst sådan her, da jeg så har mere tid til ham istedet for at lave en masse mad, som han så ikke gider at have alligevel.
Jeg har svært ved at få ham til at spise grøntsagsmosen m kød (fra glas) da han klart foretrækker mere søde ting (jvnf børns præferencer) men ned kommer det da for det meste, men begejstringen er til at se en ende på :-) Jeg har nu tænkt mig at når han begynder at spise grovere grød/mos kan han spise det samme som os. Problemet er at vi lige nu ikke spiser aftensmad sammen med ham, da vi har fundet ud af at det giver mest ro for alle parter...
Mit spørgsmål:
Hvornår kan han klare lidt mere konsistens? Han er pt meget afvisende, laver ikke tyggebevægelser og har heller ikke tænder endnu. (bliver 7 mdr d. 22.).
Hvordan ser kost og dagsplan og mælkebehov ud for en syv-måneders baby?
Med venlig hilsen
en glad mor