Svar: Står for tidligt op, og sover for lidt
12. september 2011
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev:) Jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig og jeg kan godt forstå du synes det er for tidligt at stå op kl 05 ... :)
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer.
Som du beskriver, det så får din datter kun én lur dagligt - en formiddagslur og så nogle gange også en lur om eftermiddagen ... jeg går ud fra at hun også sover middagslur? :) I hvert fald er der ingen tvivl om at rytmen om dagen også påvirker rytmen om natten og når børn vågner meget tidligt, så er det vigtigt at se på hele dagens rytme.
Du skriver også at din datter normalt er blevet amme tidlig morgen og at der således kunne sove videre, men efter ammestop, så vågner hun. Det er her vigtigt at sikre at hun ikke vågner fordi hun reelt er sulten eller tørstig, og det er derfor vigtigt at sikre hendes indtag af mad og væske i løbet af dagen og også om aftenen.
Det er sådan at vi alle sammen har et indre ur, det der også kaldes for den cirkadiske rytme. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt, hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid. Ligesom det kan være rigtig godt med mørklægningsgardiner på jeres datters værelse, så hun ikke vækkes af de lyse morgentimer :)
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser påvirker vores rytme, visse måltider hører bestemte tidspunkter til - vi spiser anderledes mad om morgenen end vi gør om aftenen og samtidig er mad vigtigt i forhold til at vi føler os mætte og trætte. Det hele hænger sammen. Som nævnt kan jeres datter godt vågne, fordi hun er sulten ...
Det kan være fristende at give hende mad og drikke, når hun vågner, men det skal du passe på med. Hvis du begynder at give hende mad når klokken er 5 så vil hun naturligt begynde at vågne, netop fordi hun er sulten og har brug for mad der, så vænnes hendes indre ur til at dagen skal starte der og morgenmaden serveres :) Derfor er det vigtigt at du prøve at få hende videre i søvnen uden at give hende mad, men i stedet ved f.eks. at tage hende ind til dig og lade hende sove videre, med din tryghed og nærhed.
Det vil også være rigtig godt at du giver hende en godnatgrød at sove på, så hun fyldes ekstra op til natten og dermed forebygger du at hun vågner helt så tidligt, fordi hun er mere mæt når hun lægges i seng.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand eller letmælk af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30-10, sover her måske kun 45 minutter.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, kød, fisk, grøntsager, hårdkogt æg osv. Eller tilbydes varm mad til frokost, vand af kop.
Kan tilbydes en banan, lidt mælk af en kop eller lignende og puttes så til middagslur ca kl 13 og sover her så en længere lur, må gerne sove 1 ½ - 2 timer.
Eftermiddag 15-15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende, vand af kop.
Sen eftermiddag/før aftensmad 17: tilbydes lidt grønt - det kan være kogte ærter, majs, gulerod, lidt tomat, peberfrugt, avokado eller lignende, som spises imens du gør aftensmaden klar.
Aften 18: Familiemad, helt almindelige børnevenlige retter og spiser som I andre - ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs, vand eller letmælk af kop.
Bades, gøres klar til natten osv.
Godnatgrød ca 19.30 og puttes til natten derefter - evt. med amning, hvis du stadig ammer aften ellers med en kop mælk.
Sover herefter til næste morgen tidlig hvor hun så måske har brug for at komme ind til jer og sover derefter videre ...
En dagsrytme der følger mine angivne tider, vil normalt sikre at barnet ikke behøver vågne om natten fordi det er sulten eller fordi rytmen påvirker nattesøvnen. Det er i den forbindelse vigtigt at din datter ikke sover sen eftermiddag, fordi den søvn naturligt vil kunne påvirke natten og netop gøre at hun så vågner tidlig morgen. Det er derfor vigtigt, at hun får sine to lure i vuggestuen og at de ligger på et tidspunkt som gør, at hun ikke behøver sove når hun kommer hjem.
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske