Svar: Søvnrytmeforstyrrelse
11. september 2011
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Tillykke med den lille pige og velkommen til :)
Det er meget fint, at du arbejde på at din datter skal sove 3 lure i løbet af dagen og du har helt ret, når du fortæller at din datter har svært ved at komme fra en søvnfase til en anden. Det er også det helt rigtige du gør - netop at være på vagt og trille hende, berolige og betrygge hende, så du med det samme får hende hjulpet videre i søvnen og så hun derved lærer at sove en længere søvnstræk. Så selvom du synes det er hårdt, så er det altså helt rigtigt det du gør :)
Det vil ofte være sådan at i takt med at barnet begynder at få skemad, så dannes der ofte også en ny rytme, i takt med at hun spiser mere og mere rigtig mad og også bliver ældre, vil hendes søvn og hendes rytme ændre sig. Det betyder at børn ofte i 6 måneders alderen vil begynde at kunne nøjes med to lure dagligt - ofte en kort formiddagslur som nu, måske kun på 45 minutter, men så en længere middagslur på et par timer eller mere og på den måde vil tingene naturligt ændre sig for jer med tiden.
Det er også sådan, at børn i din datters alder ofte ændrer sovemønster. I den alder, er børn mere opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De ammes (eller får flaske) spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Det betyder at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. I første omgang handler det om at barnet skal have mere mælk, at barnet skal ammes lidt hyppigere - det vil øge mælkemængden og give barnet mere ro i maven - og forhåbentlig bedre søvn. Jeg ved ikke om du ammer eller giver flaske, men uanset om du gør det ene eller det andet, så kan det være en rigtig god idé at have fokus på, at der måske skal lidt hyppigere måltider til lige nu.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rutine, hvor din datter får mælk inden hun skal sove. Mælk skal indgå som et fast del af hendes putteritual. Hvis du ammer hende, så kan du prøve en gang imellem at lægge dig med hende og amme hende liggende i din seng og lade hende falde i søvn der. Det kan give jer begge lidt mere ro og hvile i løbet af dagen. Hvis du giver flaske, kan du gøre det samme, du kan også prøve at give hende flasken imens hun ligger i barnevognen, for på den måde at hjælpe hende til ro, der hvor hun skal sove og måske derved også få hende til at sove lidt længere.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske