Svar: Mad om natten til vores datter på 7 mdr.
11. september 2011
Alder:
7 mdr.
Kære lidt frustrerede mor
Det lyder for mig som om at Nanna skal have lidt mere rigtig mad i maven i løbet af dagen, og der skæres ned i antallet af flasker. Og det lyder også som om at hun så skal drikke lidt mere i sine flasker, når hun så får flaske ..
Det vil være rigtig godt, hvis hun i sine flasker får mellem 700-800ml mme dagligt og det vil være meget fint, hvis hun kunne sikres dette via 4 flasker i døgnet. Disse fire flasker kunne meget fint ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og så hun på den måde kunne sove sammenhængende om natten - f.eks. fra midnat til næste morgen tidlig kl 23.30-06 eller fra aften til midt nat - f.eks. kl 19.30/20 til 02 - det vil også være "at sove igennem" ... :)
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre, får evt. lille morgenlur efter behov eller sover og starter så dagen ca 6.30.
Morgen 7.30-8: Havregrød eller flerkornsgrød, 1 dl er meget fint, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos og frisk frugt i hånden, kan også suppleres med små bidder af en blød bolle med smør, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske og skal i første omgang nu lære at sove uden denne afhængighed her.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller små brødhapsere som nu, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30-14 og må her gerne få den mængde mælk, som hun kan drikke - også gerne 200ml hvis hun drikker det :)
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos eller anden form for grød, frisk frugt i hånden, vand af kop. Flaske om eftermiddagen forsøges undværet og powernappen kan ofte også springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, det kan være ris med sovs - boller i karry kan være en hofret i denne alder, lasagne osv. som I allerede forsøger. Giv hende kogte grøntsager i hånden at gumle på selv, en kartoffelbåd eller lignende og giv hende mad med ske. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20 som nu - må gerne drikke sine ca 200ml
Sen aften 23-24: Flaske og igen, må gerne drikke 200ml igen.
Og herefter skal flasken om natten så kunne undværes. Alternativet er at hun får flaske kl 19.30/30 og så lærer at springe drømmeflasken over og i stedet for flaske kl 02, og så sover videre. Men i forhold til at du også har glæde af din nattesøvn, så vil det nok være dejligt hvis hun kunne sove fra 23-24 tli næste morgen tidlig og helt springe flasken kl 02 over.
Det vil være rigtig godt, at hun får grød om eftermiddagen og også får et mellemmåltid formiddag, så hun på den måde fyldes lidt ekstra op hele dagen igennem og forhåbentlig så kan undvære flaskerne om natten. Hvis hun en overgang har brug for flasken om eftermiddagen, må hun naturligvis have den - det er bedre at hun får den der end midt om natten :)
MEN, derudover, så kan der hos jer også meget vel være en sammenhæng mellem jeres datters opvågninger og at hun måske falder i søvn med sin flaske. Det lyder i hvert fald som om at hun godt kan være afhængig af sin flaske, for at sove og at det er derfor hun søger den igen og igen - eller søger dig om natten, søger din nærhed og din favn ...
Det handler om søvnassociationer og det er vigtigt at I nu arbejder på at lære hende at falde i søvn, uden at hun har flasken i munden. Det kan I læse meget mere om i min bog "Sådan får du dit barn til at sove".
Med hensyn til at lære hende at sove uden at få mælk om natten, så kan det være udmærket at skrue mængden af mælk ned, så hun får mindre og mindre. Det anbefales normalt ikke at man ændrer på blandingsforholdet i mælken, fordi blandingen er vigtig for at næringen er i orden, så det er bedre at lære hende at drikke mindre og mindre og tilsidst kunne undvære, end at give mme, der er blandet forkert ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske