Brev:
Mad om natten til vores datter på 7 mdr.
11. september 2011
Alder:
7 mdr.
Mad om natten til vores datter på 7 mdr.
Hej Helen
Nu skriver jeg til dig igen angående nogle råd til vores lille datter. Hun er her den 15. sep. 7 mdr gammel. Vejer ca. 9 kg og er ca. 75 cm lang så hun er en god stor pige med stor appetit på livet.
Mine spørgsmål går hovedsageligt på mad, og specielt maden om natten som jeg også tidligere har skrevet til dig om.
Sådan ser vores nuværende dagsplan ca. ud.
Dagsplan:
5:30/6:00: Får flaske ca. 90-120 ml. Vil ikke sove mere. Står op.
06:15/06:45: Lille morgenlur på 30-45 min. i slyngevugge. (Enkelte gange vågner hun 06:30 og springer her morgenluren over.
Ca. 08:00: Får flerkornsgrød med frugt. ca. 1 dl.( vil ikke have mere)
09:30/10:00: Flaske ca 120 ml. + puttes til formiddagslur i barnevogn. Sover ca. 1 1/2 - 2 timer.
ca. 12:00: Grøntsagsmos med kød ca. 1 dl. enkelte gange får hun minihapsere med blødt bondebrød og leverpostej som ekstra måltid, eller frugtbåde som dessert.
Ca. 13:30/14:00: Flaske ca. 120 ml. + puttes til middagslur i barnevogn. Sover ca. 1 1/2 time. Enkelte gange sover hun mindre og tilbydes derfor en eftermiddagslur i slyngevuggen ca. kl 16:30/17:00.
16:00/16:30: Tilbydes eftermiddagsflaske. Drikker ca. 150 ml. (Får ofte frugt eller brødskorpe som mellemmåltid. Kan ikke lide frugtmos. Vil have frugten i hele stykker.
Ca. 18:00 Grøntsagsmos med kød som ofte tager udgangspunkt i det som vi voksne spiser. Kan også være mos af lasagne. Spiser ofte 1 1/2 dl.
Ca. 19:15/20:00 Tilbydes flaske + puttes til nat. Drikker ca. 180-200 ml.
22:30/23:00 Vågner ofte selv og vil have flaske eller får en drømmeflaske når vi går i seng på ca. dette tidspunkt. Drikker 180-210 ml. Vi har forsøgt med vælling uden større effekt.
01:30/02:00 Vågner grædende og vil have mad. Er begyndt at forsøge at holde hende hen med sut nusseklud, skifte stilling mm. Enkelte gange kan hun vente med flaske til 03:30/04:00 men sover så til gengæld meget uroligt med mange opvågninger fra kl. 2-4. Er lidt trættende for forældrene.
03:30/ 04:00 Får flaske. Vi forsøger nu at trappe mængden af mad ned fra 180 ml. til ca. 120 ml.
Mit spørgsmål går på natmaden. Oftest er der jo ikke gået mere end 3 - 3 1/2 time mellem måltiderne, og du skriver at de sover igennem, hvis de sover 5-7 timer uden mad. Hvordan kan jeg bedst muligt ændre på nuværende rytme, som går en del ud over nattesøvnen. Jeg starter på arbejde igen til december, og det kunne være dejligt hvis jeg kunne sove mere end de 3- 3 1/2 timer ad gangen om natten.
Jeg har som sagt enkelte gange kunne trække flaskegivningen til ca. 03:30/04:00, men det er hårdt da hun som sagt sover uroligt og med mange opvågninger mellem kl. 01:30/04:00 hvor hun skal trøstes, have sut mm. Hvis jeg giver hende en flaske kl ca. 02:00 når hun vågner, er der ro indtil hun står op tidligt morgen. Det med at trække maden har jeg gjort i ca. 4 dage, og vil høre om det er den rigtige måde at gøre det på? Kan jeg regne med at hun på et tidspunkt vænner sig til det, og selv sover igennem til kl. 03:30/04:00? Ligeledes har jeg forsøgt med at trappe mængden af mad ned fra 180 ml-120 ml. til måltidet kl 02:00, hvilket fungerer ok. Hun sover ligeså godt med den mindre mængde mad. Er det også måden at gøre det på. Altså at trappe mængden af mad ned lige så stille fra uge til uge, og måske ende med at give vand istedet?
Har hørt andre forslag om at putte mindre og mindre mængde mmepulver i vandet, så det til sidst bliver så vandet at babyen mister interessen for flasken. Er det måden at gøre det på? Er i syv sind over hvordan jeg lettest får ændret rytmen. Er ikke personligt til kold tyrker metoden, da jeg hader at hun skal græde så meget. Hun sover stadig i soveværelset. Dog i egen seng. Vi overvejer snart at flytte tremmesengen til hendes eget værelse.
Mit andet spørgsmål er om Nanna får for meget mme i løbet af dagen. Hvornår skal mængden af mme trappes ned, og kan eftermiddagsmåltidet evt. snart skiftes ud med lidt grød eller? Hun får vand til måltiderne, men vil ikke drikke de store mængder. ca. 1/2 dl. til hvert måltid. Enkelte gange lidt mere.
Tak for en fantastisk brevkasse
Med venlig hilsen
den lidt frustrerede mor