Svar: Lidt om mad
8. september 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Julie
Det vil være en rigtig god idé at give din dreng lidt ristede rugbrødsbjælker, agurkeringe, bløde frugtbåde og lignende i hånden. Netop det at sidde med lidt selv vil give ham følelsen af at være aktiv i måltidet, hvilket han jo viser tegn på gerne at ville - netop fordi han søger selv at spise med ske :)
Det er rigtig vigtigt at du anerkender hans lyst til at ville spise selv, og det at få mad at gumle på styrker ham mundmotorisk og hjælper ham til stille og roligt at begynde at tygge og spise mad med mere bid.
Med den alder din dreng har nu, så har han en stor lyst til at putte i munden og lyst til at smage og det er ekstra vigtigt at du netop nu tilbyder ham så meget forskelligt som muligt, fordi det vil forebygge kræsenhed senere hen. Giv ham f.eks. gerne små buketter af kogt blomkål eller broccoli eller giv ham en kartoffelbåd lavet i ovnen. Giv ham mad, der tager udgangspunkt i det I andre spiser og mad der smager af noget, og brug gerne rester fra aftensmaden til frokost.
Han skal naturligvis være under opsyn, når han sidder med noget selv og da han har tænder, er det ekstra vigtigt at du er opmærksom. Men stadig er det godt, hvis han kan sidde og gumle på noget, opbløde med spyt, sutte saften ud af osv. Det er rigtig god træning og øvelse gør mester, netop så han ikke får det galt i halsen.
I min bog "Helens bog om børn go mad" der udkommer i overmorgen, vil du kunne finde masser af idéer til mad i hånden. Du vil kunne finde masser af opskrifter og du vil også kunne læse om førstehjælp og hvad man skal gøre, hvis det går galt og barnet får maden galt i halsen ...
Agurken skal ikke skrælles, men kan med fordel skæres i ringe (med et hul i midten), så han lettere kan holde den i hånden. Se filmen omkring min bog, så kan du se hvad jeg mener :) Du finder den på hjemmesiden under "Helens bøger, dvd´er mv."
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske