Brev:
Søvn - igen igen - og mad/trivsel
7. september 2011
Alder:
5 mdr.
Søvn - igen igen - og mad/trivsel
Hej Helen.
Tak for dine tidligere svar, nu må jeg lige på banen igen, da jeg er ved at blive sindssyg!
Vores søn, som nu er 5½ måned, sover stadig ikke særlig længe af gangen, nogle dage er dog bedre end andre, men generelt sover han korte lure, vågner op med store øjne, men er IKKE udhvilet. Så snart vi tager ham op pjevser han, gaber og er bare generelt sur og tvær. Vi er faktisk ved at være godt trætte.
Jeg har prøvet at arbejde på din plan med 3 lure dagligt, men det er altså lidt svært når han kun sover ca. 45 min. af gangen. Jeg har gået med barnevognen for at prøve om det hjalp og ville få ham videre i søvnen, men det hjælper ikke. Han vågner lige meget hvad... ligger og brokker, begynder at lege med nussedyret og sutten og vil ikke falde i søvn igen lige meget hvad vi gør. Jeg har prøvet at gå med ham i op til en time uden held, men synes jo altså også at det begynder at være trættende og når han alligevel ikke falder i søvn igen, ja så har jeg droppet det.
Jeg kan ikke rigtig huske hvornår vores søn sidst har været veludhvilet og glad... ja han vågner faktisk om morgenen og ligger i sengen og brokker og gaber, men vil ikke sove videre. Så dagen starter allerede godt !!
Derudover har vi det problem at han ikke gider flaske om dagen - jeg kæmper lidt for at få mælk i ham om dagen. Jeg er dog begyndt at give ham det i en tudkop, så kommer der lidt ned, da han synes det er sjovt lige pt. Det er som om at han ikke gider flasken mere.?! Han vil dog gerne tage den om natten.
En typisk dag hos os ser nogenlunde sådan ud - men varierer dog pga. hans ujævne søvn:
kl. 4-6 flaske, ca. 170-200 ml.
Vågner mellem 6-7 (træt - og umulig at få til at sove videre)
kl. 7.30 ca. afhængig af hvornår han vågner får han ½ dl. grød med lidt mos (han elsker grød) herefter får han mælk inden lur, tager kun ca. 50-80 ml. i tudkop
Kl. 8-9 også afhængig af hvornår han er vågnet fra natten tager han sin 1. lur.
Herefter går dagen lidt la la... nogle gange er jeg nødt til at putte ham til endnu en lur inden frokost, da han ellers bliver helt umulig.
Han får til frokost tid ml. 11-12 ca. ½-3/4 del grød og inden middagslur får han mælk, tager også her kun ca. 70- 100 ml. med lidt "snyderi" fra mig i tudkoppen.
prøver at får ham til at sove middagslur ml. 12-13, men han sover som regel højest 1 time, måske 1½ og nogle gange kun 45 min.!
Kl. 15-16 får han mælk igen i tudkop, ca. 70-120 ml.
og sover igen ved 16-16.30 tiden. Når han vågner fra denne lur er han som regel meget træt (og dette er jo nok fordi han ikke har sovet så meget i løbet af dagen), så han får grød med mos (ca. 1 dl) mellem 17.30 og 18 og bliver puttet til natten allerede kl. 18.30-19.00 - sover dog først kl. ca. 19.30-19.45, da han jo ikke er et barn der bare lige overgiver sig til søvnen. Får så flaske ca. kl. 24-02. Tager her ca. 200 ml. meget hurtigt - så han kan altså godt tage flaske.
Mit bud er at han nok får ca. 13-14 timers søvn i døgnet, og det virker ikke til at være nok for ham - han virker altså træt hele tiden!!
Han får jo heller ikke så meget mælk i løbet af et døgn, men det er måske nok ? Jeg har prøvet at gå ned i grød/mos uden held med af få mere mælk i ham. Det er bare som om han ikke rigtig gider mælk. Må jeg så gerne give ham mere "rigtig" mad ?
Næste spørgsmål går lidt på om han nogensinde lærer at sove en god lang lur eller om hans korte lure bare er noget vi må leve med? Skal vi lære ham at sove lang lur, for så vil jeg gerne høre hvordan vi gør det ? Vi er ved at være noget trætte, og jeg føler ikke rigtig jeg laver andet dagen lang end at gå/vugge barnevogn og have sur baby på armen, for legetæppe/legetøj gider han ikke rigtig for tiden. Han småbrokker hele tiden og pjevser, som om han ikke rigtig gider noget. Er det mon pga. søvnmangel eller er det bare alderen ? Syns jo efterhånden det har stået på længe.
Herudover et sidste spørgsmål: Er det normalt at han er bliver meget "ivrig" når han bliver træt ? Han ligger tit og mosler, "gisper" og næsten råber i sengen/barnevognen - og han ER træt, for han falder som regel i søvn efter 10-15 min. Er det bare en måde at give udtryk for at han ikke vil overgive sig, eller ? Jeg har endnu aldrig oplevet at han bare ligger sig til at sove uden "brok". Hvad siger du om det, er det normalt ?
Nå men det blev da en lang smøre, heller ikke altid så let at beskrive pr. brev, men jeg håber du forstod ihvertfald det meste af det :-))
Ser frem til at høre fra dig.