Svar: Vil ikke spise rugbrød - 11 mdr.
7. september 2011
Alder:
11 mdr.
Kære S
Det lyder umiddelbart som om at du skal prøve at holde lidt pause fra rugbrøddet i en periode. Prøv i stedet at give din dreng varm mad til frokost eller tilbyd ham andre former for fiberholdigt brød.
Du kan også give ham lidt øllebrød som morgengrød i en periode, så han stadig får lidt rugbrød på den måde :) Men ellers er rugbrød jo et meget dansk fænomen og ikke noget man spiser i de fleste andre lande, så han kan sagtens leve uden at spise rugbrød :)
Det er vigtigt at du til frokost giver ham kød, fisk, grøntsager og i stedet for brød kan han også få kartofler, ris og pasta - varieret.
Med hensyn til amning, så vil amningen inden middagsluren naturligt stoppe i takt med at han begynder i vuggestue. Som en overgang kan han få lidt mælk af en kop, det må gerne lunes lidt, så det minder om den mælk han er vant til at få hos dig. Han kan sammen med mælken få lidt banan, så det mætter lidt mere.
Amningen om aftenen kan på samme måde erstattes af mælk af en kop og der indføres et nyt ritual, med godnatlæsning, sang, putteklud osv. Hvor hurtigt du vil stoppe med amning afhænger også af, hvordan indkøringen i vuggestue går - jeg kunne forestille mig, at din dreng vil nyde fortsat at blive ammet i tiden hvor han starter der. Det at være adskilt fra dig i løbet af dagen, vil være rigtig hårdt og det at blive ammet, vil derfor være en ekstra stor glæde. Her vil han mærke dig og mærke at du stadig er der 100 pct for ham, så umiddelbart vil jeg anbefale, at du ikke stopper amning helt, før han er kørt godt ind i vuggestuen ...
Fortsat held og lykke med ham! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske