Svar: Hvornår må barnet få en pude i tremmesengen?
7. september 2011
Alder:
15 mdr.
Kære Udlandsdansker
Hovedpude anbefales normalt ikke før barnet er 1½-2 år gammelt, først i den alder plejer børn at have brug for støtte til hovedet.
Man vil ofte se, at barnet har brug for en pude, fordi barnet begynder at bruge sin dyne, bamse eller måske tager forældrenes hovedpude og når det sker, så vil det være fint, at give barnet en lille hovedpude.
Den pude man vælger bør være en babypude, som er helt flad og som er blød og let former sig efter barnets hoved. Den pude der er fulgt med jeres dyne, vil sandsynligvis være fin.
Det lyder som om at jeres datter er meget mobil og rigtig fint i gang motorisk. Det lyder også som om at hun selv er begyndt at vise tegn på, gerne at ville have en pude - måske ikke til hovedet, men mere for at putte med den og det giver hende ro, at kunne lægge sig over den. Hun er dog aldersmæssigt lige i underkanten af hvad der anbefales og det må derfor være et skøn, som I gør. I kender hende og må vurdere hvor meget glæde hun vil have af den allerede nu ...
Håber I kan bruge mine tanker videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske