Svar: Hjælp til eftermiddagslur til vuggestuepige
6. september 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Anne-Katrine
Det vil som udgangspunkt være rigtig godt, hvis din datter kunne sove 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Og jeg synes faktisk, at de bør forsøge at putte hende tidligere til formiddagslur, end de gør lige nu ...
En formiddagslur på 45 minutter, hvor hun puttes kl ca 9 kunne være ønskeligt, så ville hun få det afbræk i løbet af formiddagen, som du fornemmer at hun naturligt har behov for og samtidig vil hun komme op fra sin formiddagslur så tidligt, at hun stadig vil kunne sove middagslur i ordentlig tid - hvis hun først sover så sent som hun gør nu, så er det naturligt at det er svært for hende at sove, allerede når I henter hende ...
Samlet set vil de fleste børn i denne alder, have behov for ca 14 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover ca 2 ½ time i løbet af dagen og 11 ½ time om natten. Nogle børn sover naturligt lidt mere og andre lidt mindre og nogle børn vil også sove lidt mere om dagen og længere nattensøvn - det er okay.
Jeres datter sover fra ca 19 til 07 - 11 ½ til 12 timer om natten og burde således have brug for 2-2 ½ times søvn i løbet af dagen, - hun sover lige nu ca 1 ½ time og derfor lyder det netop rigtigt at arbejde på en kort formiddagslur på måske bare 45 minutter og så 1 ½ times middagslur.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
6.30: Vækkes og dagen starter stille og roligt.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop som nu
Afleveres i vuggestue
Formiddag 9: Frugt, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Puttes til formiddagslur senest kl. 9.30
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg, suppleret af kød, fisk, grøntsager, pasta, ris osv. eller får varm middagsmad til frokost. Vand af kop.
Puttes til middagslur - og de må gerne give hende mælk at sove på - det kan være en flaske, men det kan også være en tudkop med lidt lun mælk :) Puttes ca kl 13-13.30 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur hun har fået.
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller revne æbler, vand af kop.
Tilbydes lidt brød, frugt eller lignende hjemme
Aften 17.30-18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mad der smager af noget, der skal være både mad i stykker og moset mad. Vand af kop.
Bades og gøres klar til natten, tilbydes gerne en godnatgrød som indgår som fast del af putteritualet.
Ammes og puttes til natten ca 19 som nu
Sen aften 23: Ammes rigtig godt fra begge sider
Tidlig morgen: Ammes
Der sker rigtig meget og du har derfor ret i, at hun godt kan protestere over at skulle sove fordi hun hellere vil følge med i alt hvad der sker. Det kan også være at hun er lidt stresset i øjeblikket, netop fordi der sker så meget nyt - og man kan som bekendt ikke sove, hvis man er stresset ... :)
Men søvn har hun brug for, og det er vigtigt med de små afbræk i løbet af dagen. Det lyder for mig, som om at hun skal puttes lidt før om formiddagen, så hun ikke bliver overtræt og at hun på den måde, så naturligt også vil kunne blive puttet til en middagslur i god tid - som det er lige nu lyder det som om at rytmen kører lidt for sent ...
Jeg håber at min plan for dagen og tanker, hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske