Brev:
Hjælp til eftermiddagslur til vuggestuepige
6. september 2011
Alder:
9 mdr.
Hjælp til eftermiddagslur til vuggestuepige
Hej Helen,
Tak for dit svar sidst om far-putningen. Vi lagde den straks på hylden og nætterne blev også lidt roligere en tid. Men så sker der jo hele tiden noget, ferie, tænder mv. så helt rolige er de aldrig blevet.
Min datter begyndte i vuggestue for tre uger siden hvor hun var 8 1/2 mdr gammel. Det er faktisk gået godt - vi kørte hende ind over 14 dage og med hjælp fra mormor og moster kan vi give hende nogle korte dage.
Hun virker glad, og de siger at hun er aktiv og social dernede, samt at hun spiser godt, hvilket de tager som et tryghedstegn.
Til gengæld sover hun rigtig skidt. Nætterne var jeg forberedt på ville blive lidt urolige - og det er de også blevet. Men der er opstået problemer i forhold til hendes lure. Eller lur, skulle jeg sige, for hun sover efterhånden kun 1 - henover frokost eller om formiddagen.
Jeg har bedt om at de prøver at lægge hende to gange - så hun kan få en pause og få sovet lidt - og som regel kan jeg forstå, sover hun 1 1/2 time der.
Om eftermiddagen går det så galt: Hun græder, siger de, og går i flitsbue og bliver supersur - og så tager de hende op efter 15-20 min. så hun ikke får dårlige vuggestueassociationer. Når hun så kommer ind på stuen igen - så er hun smilende og glad og en lille solstråle.
Vi har hentet hende tidligt og et par dage i sidste uge lykkedes det så at give hende ca. 1 times søvn fra 15-16. Men det er også slut nu. Jeg kunne ikke få hende til at sove om eftermiddagen i barnevognen som jeg ellers plejer. I stedet forsøget hun at vende sig på maven, eller sætte sig op. Jeg lagde hende ned, vendte hende, sagde godnat og gav hende sutten. Og så forfra igen. I hele og halve timer. Og gav til sidst op.
Jeg er jo bekymret for hende - for det er en lang dag hun får:
Den ser som regel sådan her ud:
6.45 - vi vågner (ofte i samme seng) og nusser lidt og står op
Vi leger og jeg går i bad og kl
7.30 - morgengrød og vand
8.15 - afsted til vuggestue
9.00 frugt i vuggestue
10.00-11.30 eller 11.45-13.15 lur i vuggestuen
frokost enten før eller efter
14.00 frugt og en skorpe i vuggestuen
- herimellem går vi en tur, hvor vi forsøger at lægge hende, hvis hun har sovet tidligt. ellers hjem.
16.00 tilbydes lidt frugtmos +jern hjemme
17.30-18.00 aftensmad
19.00 bad. ammes i søvn
23.00 vågner, når vi går i seng. ammes fra begge sider
02.00 - vågner - ammes
04.00 - vågner - ammes og sover videre i vores seng.
Jeg har holdt fast i nat og aften amningerne så hun kunne få lidt tryghed og fysisk kontakt midt i alt det nye, men stoppede med amning om dagen henover sommeren og den sidste eftermiddagsamning ca. 14 dage før hun startede i vuggestue.
Og måske er det manglen på mælk i maven, der gør eftermiddagsluren svær? Eller sker der for meget?
Hun har aldrig sovet godt om dagen - eller ret meget, men det her føles alt alt for lidt til en lille pige i ny vuggestue. Er det fordi det er for spændende? Hvad kan jeg gøre? Har du en ide?
mange hilsner
Anne-Katrine