Svar: Soveproblemer - 2 år, 10 mdr.
6. september 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Velkommen tilbage :)
Som udgangspunkt er det vigtigt at I giver jeres dreng den tryghed og nærhed, som han viser behov for, når han vågner og søger jer om natten. Og hvor meget der så skal til, for at han kan falde til ro og sove videre, må I så prøve at vurdere ...
Flere ting kan spille ind:
Det lyder som om at han lige nu har brug for at have jer nær - både, når han skal sove og også når han vågner. Det lyder som et reelt behov og det første jeg synes I skal gøre, er at prioritere at sidde hos ham om aftenen, når han skal sove. Læs en historie, syng en sang, tal om dagen der er gået, så han får bearbejdet nogle af dagens oplevelser osv. Det at han mærker, at I er der for ham 100% når han skal overgive sig til søvnen, kan godt gøre, at han om natten vil kunne sove mere trygt og bedre og dermed ikke vågne og søge jer helt så meget. Det er naturligt, som du selv skriver, at hvis han er faldt grædende i søvn, så er sandsynligheden for at han vågner og søger jer i løbet af natten større, end hvis han er fuldstændig tryg, når han lægges til at sove :)
Det er en god idé at holde fast i at han trygt og roligt kan falde i søvn i sin egen seng, så han stadig forbinder det at skulle sove med at være i egen seng på eget værelse. Det lyder som om at I lige nu skal holde fast i det ritual, men naturligvis så han er fuldstændig tryg ved det. I skal altså prioritere netop putningen og trygheden - få ro netop på den rutine, i stedet for at lave nye vaner, hvor han falder i søvn på sofaen og flyttes ind. Hvis det så viser sig helt umuligt, at få ham til at sove trygt og finde ro i egen seng på eget værelse, så kan I ændre på tingene, men lige nu virker det mest logisk at lære ham dette først :)
I skal være opmærksomme på om han kan vågne om natten, fordi han skal tisse. Det kan godt være at han på sigt, ville kunne blive fulgt på toilettet og derefter fulgt tilbage i egen seng igen hvorefter han så ville kunne sove videre. Den opvågning han har kan godt hænge sammen med at han skal tisse ... hvis I slet ikke er igang med renlighed, så skal I naturligvis ikke begynde at sætte ham på toilettet.
I skal også overveje om han om natten kan gøres selvhjulpen, hvis han f.eks. gerne vil have lidt vand eller lidt at spise. Det kan nogle gange hjælpe at sætte en tallerken frem med lidt vand og lidt frugt eller kiks, som han så kan tage, hvis han vågner og derefter så lægge sig til at sove igen.
I skal også medtænke, at børn i 2½-3 års alderen ofte kan være bange for mørke og kan have brug for en natlampe med dæmpet belysning, så han kan orientere sig, når han vågner om natten. Det kan også være en årsag til at han søger jer.
En madras på gulvet i soveværelset er normalt en god idé, så han får mulighed for at komme ind til jer, men lærer at han ikke skal putte i "smørhullet" mellem jer. Men hvis I ikke har plads til dette, går det jo ikke.
I kan derfor overveje om det i stedet kunne hjælpe ham, hvis en af jer i en periode sov på hans værelse - så han på den måde lærte netop at blive sovende på sit værelse og kom væk fra vanen med at stige ud og søge ind til jer ...
Nogle gange er en løsning også at lade børnene sove sammen, fordi de kan give hinanden tryghed og nærhed, hvorfor han så ikke længere behøver søger jer igen og igen ...
I skriver at han "larmer og raller" på grund af sut osv. Hvad ligger der i dette? I skal være opmærksomme på, at hvis han snorker meget, så kan han have problemer med hævede mandler og polypper og det kan være en forklaring på, at han vågner så hyppigt om natten og søger jer. Han kan vågne, fordi "næsen klotter til" og oplever ubehag og netop derfor har brug ofr jeres tryghed. En øre-næse-halslæge vil kunne se om han har problemer med polypper og vil kunne operere disse væk, hvis det viser sig at være tilfældet ...
Jeg håber I kan bruge lidt af mine tanker videre og at I her har fået lidt tanker at arbejde videre med, for at komme videre. Det lyder for mig som om at der kan være flere forklaringer på, hvorfor jeres dreng vågner - og først, når I har fundet ud af, hvad årsagen er, vil det naturligvis være lettere for jer at få problemet løst ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske