Brev:
Soveproblemer - 2 år, 10 mdr.
6. september 2011
Alder:
2 år, 10 mdr.
Soveproblemer - 2 år, 10 mdr.
Hej Helen.
Har brug for din ekspertise nu igen, efter over 4 år siden sidst... Lillebror på snart 3 år volder os problemer mht sovevaner.
Han har altid været super nem at putte og aldrig gjort nogle indvendinger. Januar fik han juniorseng og begyndte at stå ud om natten. Hver eneste gang har vi fulgt ham tilbage. Enkelte nætter op til 10-15 gange. Det fungerer ikke for os med ham i sengen og storesøster forstår jo heller ikke forskellen, hvis han gerne må.
Her i løbet af sommeren er det taget til og han nægter at blive puttet i sin egen seng og hyler og vil bare ligge på sofaen og falde i søvn. Kan stå op adskillige gange inden han giver op.
Kan sagtens se at han bare gerne vil være i nærheden af os, men det er et problem at lade ham sove på sofaen, når søster skal ligge i sin seng og sove.
I en periode har vi ladet ham komme op i sengen og sove resten af natten når han er kommet ind, men fakta er at vi sover dårligt begge to. Han larmer og raller pga. sut osv. Dette i håb om, at det er en periode som måske går over hvis han får den tryghed han har behov for lige nu.
Synes vi har prøvet begge seancer af - være vedholdende og følge ham tilbage og på den anden side at lade ham komme ind. Madras på gulvet har vi overejet, men har ikke plads.
Mine overvejelser går på hvad vi kan forvente af ham. Giver det bare bagslag at kræve, at han ligger i sin egen seng og kan det bedre betale sig at lade ham falde i søvn på sofaen og vente til det går over? Han har klart fået en vane med at stå ud af sengen i det øjeblik han vågner om natten. Og hvis han græder og er ked når han falder i søvn er det jo klart nok det han husker når han vågner senere.
Sikke en smøre, håber du kan finde rede i det.
Har brug for at vi får klarhed og lagt en plan for hvad vi gør.