Svar: Skal jeg bare være tålmodig og stadig prøve med skemaden hver dag?
6. september 2011
Alder:
5 mdr.
Kære (u)tålmodige mor :)
Det lyder som om at du lige nu skal holde en pause fra skemaden og lade din dreng få mælk og giv ham også stadig gerne en gulerod og lignende at gumle på, så han får fornemmelsen for, at det at få noget i munden kan smage af andet end mælk.
Når du har holdt pause i 3-7 dage, så start op igen. Hvis han er glad for at gumle på en gulerod, så prøv at starte med lidt gulerodspure, lavet af ren gulerod og se hvad han siger til det. Du kan lave det selv eller købe det færdiglavet.
Prøv med risgrød, som er en mild og fin grød, kom evt. lidt gulerodsmos eller frugtmos på som topping og se hvad han siger til det. Risgrød kan du også lave selv eller købe. Prøv at finde en konsistens, hvor det ikke er for tykt, men samtidig heller ikke så tyndt, at det ikke kan være på skeen. Det er vigtigt at han kan have det i munden, uden at føle at det virker kvalmende ...
Prøv kun 1 gang dagligt, gerne til frokost og når det går fint, så prøv om aftenen, hvor I andre spiser aftensmad. Prøv ikke flere gange om dagen, men hold fast i de to tidspunkter og lad ham så få sin mælk som han plejer. Det er vigtigt at han ikke presses unødigt, men får lov til at tage det stille og roligt.
Fortsat god appetit - og læs også gerne min bog "Helens bog om børn og mad" som udkommer på onsdag! :) I den finder du både gode råd og masser af opskrifter. Og du kan slå op, hvis du er i tvivl om hvad han må få, hvornår og hvordan det evt. skal gives ...
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske