Svar: Kan ikke lide mad med klumper i
6. september 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Det er vigtigt at du giver din dreng mad i hånden og prøv med forskellige typer af frugtbåde - de fleste børn kan godt lidt frugt, og det kan måske anspore ham til at synes, at det er spændende at sutte på noget - og så kan du stille og roligt give ham andre ting.
Prøv at starte hvert måltid med noget i hånden, så han får det, når han er sulten og derfor har større sandsynlighed for at ville prøve. Netop det at sutte på noget, gumle, opløse mes spyt, sutte saften ud af osv. er vigtigt for at lære at tygge og vil være rigtig god mundmotorisk træning. Så det er vigtigt at du forsøger at få ham til dette og jo mere forskelligt du kan give ham, jo bedre er det :) Også selvom det er svært.
Rugbrødshapsere vil de fleste børn først kunne tygge i 8 måneders alderen - nogle lidt før, andre lidt senere og måske er det lige tidligt nok. Det er fint at du forsøger, men det er også vigtigt at du stadig giver ham masser af grød og mos.
Giv ham også små hapsere af indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende bløde ting, så han på den måde vænner sig til at få lidt mere med. giv ham det med dine fingre og så små bidder, at han ikke får det galt i halsen, men bare vænnes til mere struktur og bid.
Prøv når du giver ham det, at putte hapserne ind i mundvigen på ham, i siden af munden, så han med det samme tygger sammen på det. Det kan hjælpe ham, - det er svært at føre det over i siden af munden med tungen :)
Kød og fisk i grøntsagmosen skal i starten netop kun give lidt struktur og netop vænne ham til mere bid. Du kan også prøve at komme lidt godt kogte ris i mosen, for at give mere bid og stille og roligt, i takt med at han bliver bedre til at tygge, kan du så give ham grøntsagerne moset med en gaffel. Men lige nu er struktur ændringer fint.
Det er helt naturligt at han ikke gider have det samme dag ud og dag ind og løber træt i rugbrødshapsere - også fordi det kræver rigtig meget af ham, kræver stor koncentration at spise det og han kan godt være for træt. Så er det lettere stadig at lade sig made af dig - og det er okay, men stadig skal han også have øvelse og lære det at spise selv stille og roligt :) Prøv at variere så meget som muligt, jo mere forskeligt han får, jo mere spændende bliver det igen at spise.
Der skal tilsættes mælk i grød og mos til han er 1 år. Det kan være mme eller sødmælk, fra 9 måneders alderen kan sødmælk udgøre en større del af hans indtag. Som udgangspunkt er det en god idé at bibeholde mme, så han får ekstra vitaminer, jern osv. og det er meget små mængder sødmælk han må få. Så jeg vil foreslå dig at du bruger mme i den grød og mos, som du kun giver ham og hvis du så f.eks. laver kartoffelmos og millionbøf eller laver boller i karry eller lignende til jer alle sammen, og bruger sødmælk til mosen og sovsen - ja så kan i spise det samme :)
Fedtstof er også vigtigt til han er 1 år og i takt med at han spiser mere og mere familiemad, vil det naturligvis blive sværere at sikre ham fedtet. Det vil her være rigtig godt at give ham forskelligt smørbart fiskepålæg, fordi han får de gode omega-3 fedtsyrer fra fisk. Der skal også bruges fedtstof i grød og mos, som du laver kun til ham - og så kan du lave sovs, når I spiser familiemaden, så han på den måde også sikres fedt.
Jeg anbefaler at børn i 7 måneders alderen får 4 flasker i døgnet - gerne 750-800ml i døgnet ved siden af den mælk, som indgår i grød og mos. Når han bliver 8-9 måneder skæres ned til 3 flasker i døgnet (svarende til ca 600ml) og først i 10 måneders alderen skæres ned til 2 flasker (svarende til 400ml), som sikrer hans behov for jern til han er 12 måneder. Ved siden af dette skal han stadig have mælk i grød og mos, skal have ost, sovs, et surmælksprodukt om eftermiddagen osv. så han samlet får mælk nok.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske