Svar: Øjenkontakt med dreng på 7 mdr.
6. september 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Anne
Kontakt er noget, der kun kan vurderes direkte og sammen med din søn og derfor ikke noget jeg kan vurdere via dit brev ...
Der er dog ikke umiddelbart noget i dit brev, som tyder på at din dreng har en opmærksomhedsforstyrrelse - han kommunikerer jo rigtig godt med både sin mor, far, søster og mormor. Han smiler, indgår i dialog og reagere tydeligt med glæde, når han ser en af jer.
At han kan have svært ved at sidde stille, kan naturligt skyldes hans alder. Han lyder til at være rigtig godt igang motorisk, viser tegn til at ville kravle. sidder rankt og bruger sig selv rigtig meget fysisk - og måske er det netop hans store udforskningstrang og lyst til at opleve verden der gør, at han er svær at fastholde i kontakten i længere tid..?
Han er dog ikke dit første barn og du har derfor storesøster at sammenligne med. Var hendes kontakt anderledes, mere længerevarende, intens? Hvis du synes det er mærkbart anderledes og du er oprigtigt bekymret, så synes jeg du skal drøfte det med jeres læge. Forklaring kunne jo være, at din dreng har svært ved at se og bør tjekkes af en øjenlæge. Jeres læge vil også kunne pludre med ham, prøve at stå med ham og netop have fokus på kontakten og derudfra så vurdere, om det er noget man skal gå videre med og undersøge.
Som sagt, er man nødt til at være sammen med din dreng for at vurdere hans kontakt - så bestil en tid hos jeres læge. Hellere en gang for meget, end for lidt, hvis du er bekymret, så skal der lyttes til dette :)
Du kan også prøve at kontakte sundhedsplejerskerne og spørge om en af dem kan lave en Boel-prøve. I mange kommuner er dette ikke længere et tilbud, men der er sandsynligvis en sundhedsplejerske som stadig kan - og det er netop en prøve, hvor der er blandt andet er fokus på barnets kontakt. Boel står for blik orienteret efter lyd, så ring også til sundhedsplejerskerne og tal med dem om, hvorvidt de vil lave en sådan, fordi du er i tvivl om din drengs kontakt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske