Svar: Dagsrytme (mælk, mad og svømmehal)
5. september 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at det går rigtig godt hos jer - og dejligt at far nu også har fået lyst til at stille et enkelt spørgsmål :)
Med den alder jeres dreng har nu, vil det være rigtig godt, at han begynder at få lidt mad, med lidt mere bid. Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7.30: Øllebrød eller fuldkornsgrød, vand af kop.
Puttes til lur som nu
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jern og d-vitamin), vand af kop.
Frokost 12.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som nu. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, forsøg med godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle eller lignende, som han også selv kan sidde og spise og suppleres også stadig med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være rest fra aftensmaden eller lidt mos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur som nu
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Må også gerne begynde at få lidt tykmælk eller neutral sødmælksyoghurt med banan, revne æbler, eller rugbrødsdrys. Vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad og her almindelige børnevenlige retter. Det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, kartoffelmos og millionbøf, svensk pølseret, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, rødspættefilet, torsk osv. Hvad I nu kan finde på at spise. Der skal være mad i stykker og også mos - kartofler kan moses med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Ammes og puttes 19.30-20 som nu
Sen aften 23: Flaske og sover uden mælk til næste morgen, hvor I nu forsøge at starte dagen med grød og springe morgenamingen over.
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger (eller flasker) i døgnet og det kunne hos jer, være inden middagslur, aften og sen aften. Da han ammes så sent om morgenen, kunne det være et forsøg værd helt at springe morgenamningen over. Du kan gøre det, at du lige nu lægger ham til, men stille og roligt forsøger at afbryde amningen mere og mere, så den bliver kortere og kortere og så han tilsidst helt kan undvære den...
En flaske på 170 ml lyder fint - hvis han kan drikke 200ml, må han også gerne få det. Nogle børn drikker mindre, andre lidt mere.
Det lyder ikke som om at du mangler mælk, og at dine bryster ikke er spændte er helt normalt :) Det at du kan presse mælk ud let og at det sprøjter med mælk, når du malker ud med hånden - det lyder super! Så du har mælk til ham og skal ikke være bekymret herfor - så længe han vil die hos dig, er der helt sikkert noget at komme efter :)
Efter 9 måneders alderen kan han få lidt mere komælk i løbet af dagen og hans behov for mælk dækkes også via yoghurt, sovs, ost og den mælk der naturligt indgår i grød og mos.
Med hensyn til svømmehal, så anbefales det normalt at barnet max er i vandet i ½ time af gangen. Det afhænger dog af vandtemperaturen og af hvordan han reagerer på det. Der er mange høje lyde i en svømmehal og mange små børn, bryder sig derfor ikke om at være der. Det er for overvældende for dem. Så hvor længe I kan være der afhænger altså også af, hvordan han reagerer på det.
Med hensyn til vandtemperatur, så er nogle svømmehaller simpelthen for kolde, både i rumtemperatur og i vandtemperatur. Det optimale er, at vandtemperaturen er mellem 32 og 34 grader, luften ikke mindre end 30 grader, sådan er det nogle steder hvor man har babysvømning, men bestemt ikke alle.
Ved 32 grader kan alle være i bassinet, men børn under 3 år, skal aktiveres hele tiden, så de ikke kommer til at fryse. I lave bassiner hvor man ikke får sig rørt, er 32 grader dog for koldt.
33 grader er lækkert i et varmtvandsbassin. Man har det dejligt varmt og kan røre sig.
34 grader er en absolut luksus og rigtig godt til små børn. Her kan de bevæge sig rundt og bliver også varme, når de bevæger sig. Det er en god temperatur til at gå rundt i vandet med sit barn, hvilket man jo skal når man går til babysvømning.
Derudover er det godt, hvis der er gode puslefaciliteter, hvor barnet kan blive badet og puslet uden at udsættes for træk.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske