Svar: Skemad kontra rugbrødshapsere
Kære Mette og Casper
Dejligt at høre at mine råd virker - og så med det samme : )
Det er rigtig dejligt at Casper mundmotorisk er så godt med, at han kan spise små brødhapsere, det er super og du skal endelig lade ham tygge og bruge sin mund til mad med mere bid.
Det er dog sådan, at det kræver rigtig stor koncentration at spise mad i stykker. Både det at føre det til munden, få det ind i munden og bearbejde det mellem tænder og gummer, føre det tilbage til svælget og synke og det at kunne fornemme hvornår det er tygget nok igennem, til at kunne synkes - det er svært. Det kræver en del øvelse.
Derfor vil børn naturligt også ofte blive trætte og ikke spise helt nok, hvis de kun får mad i stykker. De mister simpelthen koncentrationen og overblikket og afviser maden, selvom de egentlig burde kunne spise lidt mere ...
Derfor er ...
... det en rigtig god idé at servere lidt skemad sammen med brødhapserne i starten, så du sikrer dig at Casper får mad nok. Hvor meget han har brug for, må han give udtryk for selv. Nogle spiser kun en ½ dl grøntsagsmos ved siden af rugbrødshapserne, andre kan sagtens spise 1 dl. eller mere og det er helt okay. Så måske kan han spise 1/4-1/2 rundtenom rugbrød og så få ½-1 dl skemad ved siden af - som han nu viser behov for.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Du skal være opmærksom på, at du med fordel faktisk også kan bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg på brødet og på den måde få mere grøntsagsmos i ham, hvis han nu ikke virker til at ville spise så meget skemad til frokost :) I min bog "Helens bog om børn og mad" der udkommer på onsdag, kan du finde forskellige opskrifter på smørbart pålæg :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:
22. november 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.
Kære Helen Vi har en datter på nu 4 måneder, som vi synes virker meget...
22. november 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Min datter, der nu er 7 måneder, vil pludselig ikke spise skemad....
17. november 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Mandler, hasselnødder mm. før 1 år?
Kære Helen Jeg har bare et kort spørgsmål i dag! Jeg har en dreng på 7...
8. november 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen. Jeg vil gerne høre, om du har nogle idéer til, hvordan jeg kan...
6. november 2024 | Kost og ernæring | 2 år, 2 mdr.
Kære Helen Jeg læste netop dit nyhedsbrev om de forskellige virusinfektioner...
Viden om børn:
Øl og amning
Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.
Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....
Håndudmalkning
Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.
- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.
- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i
- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.