Svar: Skemad kontra rugbrødshapsere
5. september 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Mette og Casper
Dejligt at høre at mine råd virker - og så med det samme : )
Det er rigtig dejligt at Casper mundmotorisk er så godt med, at han kan spise små brødhapsere, det er super og du skal endelig lade ham tygge og bruge sin mund til mad med mere bid.
Det er dog sådan, at det kræver rigtig stor koncentration at spise mad i stykker. Både det at føre det til munden, få det ind i munden og bearbejde det mellem tænder og gummer, føre det tilbage til svælget og synke og det at kunne fornemme hvornår det er tygget nok igennem, til at kunne synkes - det er svært. Det kræver en del øvelse.
Derfor vil børn naturligt også ofte blive trætte og ikke spise helt nok, hvis de kun får mad i stykker. De mister simpelthen koncentrationen og overblikket og afviser maden, selvom de egentlig burde kunne spise lidt mere ...
Derfor er det en rigtig god idé at servere lidt skemad sammen med brødhapserne i starten, så du sikrer dig at Casper får mad nok. Hvor meget han har brug for, må han give udtryk for selv. Nogle spiser kun en ½ dl grøntsagsmos ved siden af rugbrødshapserne, andre kan sagtens spise 1 dl. eller mere og det er helt okay. Så måske kan han spise 1/4-1/2 rundtenom rugbrød og så få ½-1 dl skemad ved siden af - som han nu viser behov for.
Du skal være opmærksom på, at du med fordel faktisk også kan bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg på brødet og på den måde få mere grøntsagsmos i ham, hvis han nu ikke virker til at ville spise så meget skemad til frokost :) I min bog "Helens bog om børn og mad" der udkommer på onsdag, kan du finde forskellige opskrifter på smørbart pålæg :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke - fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske