Svar: Salt og fedtstof til baby på 9 mdr.
5. september 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Gitte
Det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang med familiemaden hos jer, og nu spiser mere og mere det samme. Det er super fint! :)
I må gerne bruge usaltet smør, men det er ikke noget I skal. I kan bruge forskelligt smør-produkter, brug også gerne blandingprodukter som Bakkedal, Kærgården og lignende, brug plantemargarine osv. så han får forskellige former for fedtstof. Jo mere variation, jo bedre er det :)
Det er en god idé at I hjemme laver usaltet mad og bruger bordsalt til jeres egen portion, så hans indtag af salt stadig minimeres. Det kan ikke undgås at han i dagligdagen får salt - der er salt i de fleste færdiglavede fødevarer, det gælder pålæg, brød osv. som han naturligt får forskelligt af, så den mad, hvor du kan undvære saltet, vil det være godt at gøre det.
Når I er ude, vil han naturligt få den mad som I andre også får serveret og det må være sådan. At han hos en middag hos bedsteforældrene får mere salt end han ville få hjemme, vil være okay - netop fordi I jo er så opmærksomme som I er :) Det må prioriteres at han som udgangspunkt spiser det I andre får og ikke lærer at skulle have specielle retter. Det forebygger også kræsenhed på sigt :)
Fedtstof er vigtigt og som sagt anbefales det at variere så meget mellem de forskellige typer af fedtstof som muligt. Brug også gerne olie i madlavningen.
Smør, Bakkedal, Kærgården, plantemargarine osv. på bollen er fint og det behøver ikke altid være usaltet. Brug det I har.
Sovs er en god måde at sikre ekstra fedtstof på og det kan være mange former for sovs. Du kan f.eks lave en smørsovs eller lige vende de kogte grøntsager i lidt smør eller lignende inden servering, så han på den måde stadig får fedt. Men han må også gerne få en almindelig flødesovs eller en brun sovs - det vil være helt fint.
Det anbefales at man giver surmælksprodukter med 3,5% fedtindhold - det vil sige lavet på sødmælk. Du kan godt få A38 med et så højt fedtindhold. Du kan også købe tykmælk, eller neutral sødmælksyoghurt. Ymer, ylette og kvark anbefales ikke, da proteinindholdet er for højt i disse produkter. Det anbefales først efter 1 års alderen.
Samtidig anbefales det at man fra 1 års alderen begynder at bruge letmælk og letmælksprodukter i stedet for sødmælk, det vil sige produkter med 1,5% fedtindhold. De meget fedtfattige produkter som I selv spiser, kærnemælk, skummetmælk og minimælk - det vil sige med 0,5% fedtindhold eller mindre, anbefales først omkring 3 års alderen :)
Til sidst vil jeg lige nævne at fedtindtaget også bør sikres ved at I giver ham fisk. Han har brug for omega-3 fedtsyrerne til udviklingen af hjerne og nervesystem :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske