Brev:
Salt og fedtstof til baby på 9 mdr.
5. september 2011
Alder:
9 mdr.
Salt og fedtstof til baby på 9 mdr.
Hej Helen
Tak for dit svar og dit forslag til en dagsplan.
Jeg er blevet lidt i tvivl om følgende:
1) Hvor meget salt må en baby på 9 mdr få?
Vi giver fx. usaltet smør - er det stadig nødvendigt?
Og vi laver generelt usaltet mad. Vi salter blot vores egen portion, hvis vi synes, det mangler. Men hvad så når vi er ude - er det så ok, at han får den almindelige mad (hvor der jo så er mere salt i end han er vant til). Og tager vi for meget hensyn ved at lave usaltet mad til hverdag?
2) Hvordan sikrer man, at han får den rette mængde fedstof, når han får mere og mere fast føde. Når vi giver ham en halv bolle, smører vi den som oftest med usaltet smør, men ikke altid. Skal vi det? Og vores søn er ikke meget for at spise grød og mos (jeg tror faktisk, det er konsistensen han ikke kan lide), og derfor er det jo ikke meget fedstof han får den vej.....
Vi spiser selv A38 0,5%, så det har vi givet ham, men i din dagsplan foreslår du tykmælk - vil det være bedre for ham? Og er det mon pga fedtindholdet?
Endnu engang tak for en fantastisk brevkasse.
Med venlig hilsen
Gitte