Svar: Ændret appetitmønster
5. september 2011
Alder:
7 mdr.
Kære stolte mor
Det lyder for mig som om at din datter har brug for mere varieret mad. Hun har brug for at få flere slags grøntsager, både kød og fisk, hun har brug for mad der gradvist gøres grovere, mad som tager mere og mere udgangspunkt i den mad du selv spiser. Hun har brug for mad at gumle på, øve sig mundmotorisk på, mad der smager af noget, krydret mad, mad med sovs osv.
Jo mere variation og smag du kan give hende, jo sjovere bliver det igen at spise og jo mere vil hun naturligt spise - og med den alder hun har nu, vil hun kunne få stort set alt og det er vigtigt at du nu udvider repertoiret rigtig meget.
En god regel er, at din datter kun bør få to grødmåltider dagligt, resten af hendes måltider bør være grøntsager, kød, fisk, frugt. Og en plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske først
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes inden middagsluren
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere familiemad. En god ret kan være f.eks. boller i karry og hvis du laver f.eks. lidt millionbøf med kartoffelmos, så kan I også spise det samme. Hun må også gerne få indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen eller lignende og hun må gerne få kogte stykker blomkål eller broccoli i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske
Som du kan se ligger mit forslag til flaske som du også giver flaske nu og det er meget fint. Men ved siden af dette skal din datter nu have mere rigtig mad, mere flere grøntsager, kød, fisk, mad i hånden og mad der udfordrer hende mere :)
På onsdag udkommer min bog "Helens bog om børn og mad", hvor du kan finde masses af opskrifter på forskellige retter du kan give din datter, netop med udgangspunkt i familiemaden :)
Hun har lige nu brug for mad i hånden, som hun kan øve sig på og styrke sig mundmotorisk på. Det vil øge hendes evne til også at kunne tygge rugbrødshapsere - det vil hun sandsynligvis være mere parat til i 8 måneders alderen.
Lige nu skal dit fokus være mere på smag og variation, udgangspunkt i jeres mad, en bred vifte af alle mulige forskelllige grøntsager, kød, fisk osv. Og gerne også give hende sovs osv. som du måske selv spiser :) De lidt gammeldags retter kan være rigtig gode for børn i denne alder:)
Med hensyn til at stå, så må hun gerne stå, når du holder hende om livet og hun står hos dig - men hun skal ikke stå eller øve at gå, før hun selv er i stand til at trække sig op i stående stilling og selv viser evner til at kunne :)
Det er vigtigt at hun får mulighed for at kravle og derfor er det vigtigt at hun stadig ligger så meget på maven som muligt. Du kan styrke hende i at kravle, ved altid at lægge hende på maven, når du lægger hende fra dig og hun er vågen og prøve at motivere hende til at krybe over gulvet, bruge sig selv så meget som muligt på gulvet. Også gerne trille, dreje om sin egen akse osv.
Og så styrker det også hendes balance at svinge hende, gynge hende, dreje hende rundt, jo mere du kan mobilisere hende, jo bedre er det :)
Fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske