Svar: Vil stadig ikke have sin skemad - 7 mdr.
5. september 2011
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Det vil, som din sundhedsplejerske også har været inde på, være rigtig godt, at du nu skruer ned for indtaget af mælk. Det vil således være rigtig godt, hvis din dreng nu tilbydes 4 flasker i døgnet - almindelig modermælkserstatning og får han vælling, bør dette gives om aftenen.
Derudover vil det være rigtig godt at tidspunkterne for både mad og mælk ligger helt fast dagen igennem, fordi det er med til at påvirke hans indre ur og dermed også påvirke hans sult og mæthedsfølelse.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop, frisk frugt i hånden at sutte på.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kunne være ris med sovs - f.eks. boller i karry. Vand af kop og tilbydes også her mad i hånden - det kan være kogte stykke blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende at gumle på.
Flaske og puttes til natten - der kan evt. gives vælling her - 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske - der kan også evt. gives vælling her - og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
De fire flasker linger altså inden middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen. Og det er således flaskerne formiddag og eftermiddag der forsvinder først - det burde give lidt mere plads i maven til rigtig mad :)
Jeg ved godt at der er mange måltider i planen - men det er netop vigtigt med små hyppige måltider og det er helt okay, hvis han kun spiser få skefulde grød eller mos. Bare det at han spiser og begynder at få lidt rytme omkring det er vigtigt.
Du skal blande færdiglavet babymad med hjemmelavet mad. Du skal ikke spekulere så meget i om han får det ene eller det andet - men have fokus på at han skal spise. Så prøv at købe forskellige produkter og lav også mad selv, så han får så meget forskelligt som muligt - det kan også give dig en idé om, hvad han evt. godt kan lide.
Maden må gerne smage af noget og prøv at give ham jeres egen mad og mad med mere bid. Det vil sige mad med mere struktur af f.eks. kød eller fisk i mosen, mad der er moset med gaffel i stedet for blendet mad, ligesom sovs på maden, er med til at give smag og interesse.
Du skal sætte ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden og fange hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik: "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting.
Og en gang imellem, bliver han naturligt forstyrret af et eller andet og mister koncentrationen, det er helt normalt. Her skal du så bekræfte at du hører, hvad han oplever og f.eks. sige "hov der var en hund, vov-vov siger den", give ham lidt vand at drikke og fange hans blik igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du er altså nødt til at gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det... :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske