Svar: Mad, salt og ost
4. september 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Mor til lille pige
Tusind tak for dine søde ord til mig om brevkassen :)
Måske vil du også være glad for min bog "Helens bog om børn og mad" der udkommer på onsdag - I den kan du finde masser af opskrifter og inspiration, få masser af gode råd og blive guidet igennem hele madforløbet fra 4/6 måneder til din datter er 1 ½ år ... :)
Men nu til dine spørgsmål i dag ... :
Det er vigtigt at holde saltindtaget nede, men det betyder ikke at din datter slet ikke må få salt. Du skal ikke tilsætte salt til hendes mad og når I rigtigt begynder med familiemaden, vil det være godt, hvis I kan lade være med at salte maden og I forældre så i stedet kan bruge bordsalt.
Salt findes i mange fødevarer - f.eks. i det brød vi køber, og derfor vil hun naturligt få lidt salt, også selvom du ikke salter maden ekstra.
Hun må godt få købeleverpostej og må også gerne få forskellige typer af smørbart fiskepålæg osv. Igen gælder at det kan være en god idé at lave noget af maden selv, fordi man på den måde holder saltmængden nede. Der er ofte en del salt tilsat færdiglavede produkter - men ja, hun må godt få leverpostej der er købt, naturligvis suppleret med andre fødevarer og som en del af en varieret kost :)
Hun må også gerne få ostehaps og den leende ko - du kan også købe en almindelig mild skæreost og skære nogle humpler til hende af den, som hun kan gnave, ligesom du kan lave din egen smøreost, til at komme på brøddet. Opskrift på smøreost og smørbart fiskepålæg, finder du blandt andet også i "Helens bog om børn og mad" :)
Hvis du laver smørbart pålæg, behøver der normalt ikke komme ekstra fedtstof på brødet - du behøver altså ikke komme fedstof under leverpostejen eller smøreosten, men hvis du giver hende kød eller fiskepålæg eller ostestænger ved siden af brødet, så vil det være godt at komme smør eller plantemargarine på det brød hun spiser.
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske