Svar: Tilskud til flaskebarn?
3. september 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og tusind tak for dine søde ord til mig om min brevkasse :)
Det anbefales at alle børn får et dagligt tilskud af d-vitamin, fra de er 2 uger til de er 2 år gamle. Dette uanset om de ammes eller får flaske.
Derudover anbefales det at børn får jerntilskud dagligt fra de er 6 måneder og til de er 1 år - med mindre de med sikkerhed får mindst 400 ml modermælkserstatning dagligt. Og da din dreng ikke ammes, men får fuld flaske, så behøver han således ikke jerntilskud, men får jern via sin modermælkserstatning.
Det anbefales derudover, at man fra 6 måneders alderen sikrer barnet vitaminer, mineraler, protein, fibre osv. via kosten og at man netop i denne alder introducerer flere og flere forskellige fødevarer - her blandt andet introducerer kød og fisk i grøntsagsmosen. Når barnet får kød, får det især jern og protein. Når barnet får fisk, får barnet de livsvigtige omega-3 fedtsyrer, jod, selen mv.
Omega-3 har stor betydning for barnets udvikling af hjerne og nervesystem, synsudvikling og de kognitive færdigheder, det vil sige indlæringsevne og hukommelse. Det anbefales at man giver barnet kogt fisk eller fisk lavet i ovn, og det anbefales at man giver frisk fisk fremfor fiskeolietilskud.
Det vil være rigtig godt at du, nu hvor Storm er 6 måneder gammel begynder at tilbyde ham flere måltider dagligt og stille og roligt får sikret ham lidt fra alle fødevaregrupper - inden han bliver 7 måneder, vil det være rigtig godt, at han er igang med de grovere grødtyper, mere varieret grøntsagsmos, kød, fisk - og også mad i hånden skal han til at have.
Min bog "Helens bog om børn og mad" udkommer på onsdag - her kan du finde dagsplaner og læse om hans behov fra nu af og til han er 1 ½ år gammel. Du kan læse om de forskellige fødevaregrupper og hvorfor børn skal have hvad, hvornår de skal have det og hvordan du skal give det :)
En plan som du stille og roligt skal arbejde hen imod ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og får stadig også ofte flaske her
Powernapper evt, men måske begynder den at kunne springes over.
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk i mosen, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet kan variere efter om han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen
Sen aften 23-24: Flaske og begynder at kunne sove igennem uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se, er der rigtig mange måltider i løbet af dagen og jeg vil anbefale dig, at det første skridt du tager, er at indføre morgengrøden, som nu skal være en lidt grovere grød - og så gerne netop give lidt frugtmos som mellemmåltid, for at holde maven naturligt igang. Det er vigtigt at du ikke giver ham for store portioner, det er bedre kun at give ham ¾-1 dl grød eller mos og han så drikker vand og får sin flaske efterfølgende, end at give ham 1-1 ½ dl grød eller mos og han så afviser sin flaske eller ikke drikker mælk nok. Det er netop vigtigt at han hele tiden får mælk = væske nok, for at maven ikke går i stå :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :) fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske