Svar: Min datter rykker håret ud af hovedet på sig selv
4. juli 2003
Alder:
11 mdr.
Kære Berit
Børn kan tillægge sig "dårlige vaner", hvilket som regel er et forsøg på at tiltrække opmærksomhed eller fordi barnet føler sig utryg.
Nogle børn trækker i hår, enten i deres eget eller i forældrenes. Der er også børn som kan finde på at slå hovedet ind mod ting.
Børn skal ikke være ret gamle før de finder ud af, at en bestemt handling tiltrækker opmærksomhed og hvordan plejer du at reagere, når hun gør det?
Vær sikker på at hun får al den kærlighed og tryghed, hun har behov for. Forsøg at lade som ingenting, når hun gør det. Vis det så lidt interesse som muligt i håb om, at hun så også selv mister interessen for at blive ved.
Børn kan af og til gøre ting fordi de har ondt, også hvis de har ondt i ørerne, som du selv er inde på. Men hvis ørepine er årsag til deres handlinger, vil de ofte også have andre symptomer på sygdom, f.eks. feber eller manglende appetit.
Hvis hun fortsætter, så synes jeg dog, at du skal tale med din læge om det. I så fald vil det være fornuftigt at få hende undersøgt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske