Svar: 3 årig og gravøl
3. september 2011
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære C´s mor
Jeg er oprigtigt ked af at høre, at din far er så alvorligt syg :(
Det lyder som om at du allerede klarer det rigtig godt, alt taget i betragtning. Det er vigtigt at du på den ene side, viser C din sorg og lader ham mærke, at du er ked af det - og samtidig også vigtigt at du ikke bryder sammen og mister kontrollen foran ham. Derfor er det en meget fin beslutning, at han ikke skal med til begravelsen.
Lidt firkantet kan man sige, at hvis barnet er gammel nok til at spørge, så er barnet også gammelt nok til at få et svar. Det svar man giver, skal så være på et niveau, hvor barnet kan være med. Og det kan være rigtig svært at finde ud af, hvor meget man skal fortælle. Derfor er det ofte en rigtig god idé at tage udgangspunkt i det barnet spørger om og spørge ind til hvad barnet tror, så man får en idé om barnets forestillingsverden.
Hvis din dreng f.eks. spørger hvor morfar er henne og du er i tvivl om, hvad du skal svare, så kan du f.eks. sige "det ved jeg ikke rigtigt, hvor tror du han er?" og på den måde måske få lidt idé om, hvad han tænker. Hvis han bliver tavs og ikke rigtigt kan finde et svar, så kan du sige "nogen tror at man kommer i himlen, når man dør. Der er også nogen som tror, at man bliver født igen, som et nyt menneske" eller hvad du nu vil sige. Og så kan I tale om, hvad I to så tror på.
Børn i din drengs alder, tænker meget konkret og vil godt kunne spørge om f.eks. "hvordan kommer den døde op af jorden igen?" eller "er der en himmel for hunde og en for mennesker?" osv. og det er vigtigt at give plads til disse spørgsmål. At børn er meget konkret tænkende betyder også at de i den alder ikke kan forholde sig til at døden er uigenkaldelig - at når man er død, så ses man ikke igen. Din dreng vil godt kunne forestille sig, at morfar kun er væk og så kommer igen.
Det er en rigtig god idé at læse bøger om emnet og på den måde få talt med ham om, at morfar skal dø og at det betyder, at morfar ikke vil være der mere. Du må også gerne tale med ham om, at du jo naturligt vil være rigtig ked af det osv. og på den måde prøve at forberede ham, så godt som muligt.
Om han skal med til gravøl skal du vurdere - hvis du mener det vil være godt for ham og I andre, så er det en god idé. Det kan også være at du hele den dag, vil lade ham passe og så kan I efterfølgende besøge gravstedet, se på blomsterne og lægge en hilsen fra din dreng til morfar og tale om, hvor morfar så er henne nu. Så er der måske mere ro til tankerne og til spørgsmål ... :)
Der findes forskellige børnebøger - mange af dem er dog til lidt ældre børn, men det gør ikke noget. Prøv at tage udgangspunkt i dem alligevel og spørg en bibliotekar.
Der findes f.eks. bogen "Farvel mormor". Det er en billedebog om Leas mormor, der bliver syg af kræft og dør. Lea er med på hospitalet og til begravelsen. Sammen med morfar besøger hun gravstedet og lægger blomster.
Eller "På gensyn, farmor" også en billedebog. Den handler om Almas farmor, der er død og Alma tror, at hun nu er i himlen hos farfar. I tiden op til begravelsen tænker hun på alle de gode timer, hun har tilbragt sammen med farmor.
Jeg håber du kan bruge dette videre og sender dig et stort knus! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske