Svar: Vågner kort mange gange om natten
3. september 2011
Alder:
14 mdr.
Kære mor til den dejligste dreng i verden :)
Det er dejligt at høre at den røde numse er på retur og at du har kunne bruge mine råd i forbindelse dermed:)
Det lyder også som om at du allerede har gjort dig rigtig mange overvejelser omkring søvn, problemer med afhængighed af sut, lære at sove i egen seng på eget værelse osv. og det lyder som om at I umiddelbart tackler det hele helt fint ...
At han vågner af vane - det vil jeg ikke umiddelbart tro, som du beskriver det. Det lyder for mig mere som om at han vågner let op fordi han drømmer og i den forbindelse lige har brug for at mærke at du er der, få dynen om sig og så roligt sove videre. Altså mere som om at hans underbevidsthed lige har brug for at fornemme at alt er som det skal være ...
Det handler sandsynligvis om at han nu er begyndt at gå og derfor også oplever verden på en ny måde og får nye og flere stimuli i hverdagen. Det giver øget drømme aktivitet og samtidig pirkes lidt til øget "separation" igen i denne fase - som du også har læst, at jeg har beskrevet for andre.
Det kan nogle gange hjælpe at lege gemmeleg i løbet af dagen, hvor I skiftes til at gemme jer og finde hinanden. Far kan gemme sig og mor og søn finde far - far og søn kan gemme sig og mor finde dem osv. så han på den måde bliver mere bevidst om at I stadig er der, selvom I er ude af syne. Han er nemlig stadig for lille til helt at kunne begribe dette.
Og så kan det også nogle gange være en god idé at du lige trækker tiden lidt inden du går ind til ham - så han lige får lov til at mosle lidt rundt og prøver selv at finde videre i søvnen, uden din hjælp. Han kan godt have brug for at skifte stilling og bruge sig selv motorisk om natten og når han så har gjort det, så falder der atter ro over ham.
Et nyt værelse, nye lyde, nye skygger osv. kan naturligt også spille ind. Der dufter sikkert også anderledes, så selvom han er glad for værelset og I er glade for at være flyttet, så er det naturligt anderledes end det han kom fra - det kan også give øget drømme aktivitet og dermed øget natteuro.
Det lyder for mig som en fase I lige nu skal igennem - håber du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske