Svar: Hjælp til dagsplan - 6 mdr.
2. september 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev - tillykke med ½ års dagen! :)
Det er rigtig dejligt, når børn fylder 6 måneder, for det lukker op for mange flere muligheder madmæssigt og det vil være rigtig godt, at din datter nu får flere måltider og også meget mere variation i løbet af dagen.
Hun må nu meget gerne begynde med de grovere grødtyper som øllebrød og havregrød og hun skal også have grøntsagsmos lavet af alle slags grøntsager. I skal også stille og roligt igang med kød og fisk i grøntsagsmosen og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Hun skal have frugt - både frugtmos og frisk frugt og så er det rigtig fint, hvis hun nu også begynder at få lidt mad i hånden, som hun kan sidde med selv, gumle på, opbløde med spyt osv. Det vil styrke hende motorisk og også hjælpe hende igang med at spise mere skemad, vænne hende til mad med mere bid, struktur og smag.
Det er helt okay, at din datter har brug for en morgenlur, når hun står tidligt op og hun må også gerne sove en lidt længere lur her, men jeg vil foreslå dig, at du prøver at vække hende, så hun ikke sover helt så længe som nu. I stedet kan hun så sove en lidt længere middagslur, det kan være bedre, fordi det giver plads til lidt mere skemad og ofte også vil passe bedre ind i jeres rytme som familie ...
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra de tidspunkter du skitserer, kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Ammes og puttes til morgenlur kl ca 8 som nu, sover her måske 1½ time.
Formiddag 10: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, vand af kop. suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 12.30-13 og sover her gerne dagens længste lur, må meget gerne sove 2 ½ time hvis hun kan :)
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 3. lur - det lyder som om at hun fortsat har brug for sin 3. lur og det er okay.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20 som nu
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og begynder at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig
At kunne undvære mælk midt nat hænger sammen med at indtaget om dagen skal øges - hun skal både have skemad og mælk dagen igennem - får hun som ovenfor beskrevet, burde hun kunne lære at sove 5-6 timer uden at få mælk om natten :)
Hvis du synes det fungerer bedre at hun sover 3 timer om formiddagen, så må hun naturligvis gerne dette - du må så flytte tidspunkterne for skemad, så de ligger senere dagen igennem - det er okay. Det kan gøre at formiddagsmåltidet helt undværes lige nu.Det betyder sandsynligvis også at middagsluren på sigt vil ligge senere og at den 3. lur så også helt kan undværes.
Hun må meget gerne nu komme i høj stol, når hun skal have skemad og må meget gerne sidde med mad i hånden :)
Læs meget gerne min nyeste bog "Helens bog om børn og mad" der udkommer 14. september - i den vil du kunne finde madplaner, opskrifter og masser af gode råd :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske