Svar: Døgnrytme - 10 mdr.
2. september 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Din datters døgnrytme ser fin ud :)
Når jeg læser din beskrivelse, så lyder det ganske fornuftigt at lade hende flekse lidt i sit behov for søvn og det er fint at pædagogerne putter hende, når hun viser behov og at de samtidig også vækker hende, så hun ikke sover mere end 4 timer samlet i løbet af en dag.
Gennemsnitligt vil børn i din datters alder have brug for ca 14 timers søvn i døgnet. De fleste vil ikke sove særlig meget om dagen - vil ofte sove f.eks. 2½ time og så vil de så sove en lang nattesøvn på 11 ½ time. Men børn kan også sagtens have behov for at sove mere om dagen og kan, som jeres datter godt have brug for at sove 4 timer fordelt på to lure - men så vil deres nattesøvn naturligt være kortere.
Det betyder også at jeres datter - hvis hun altid vækkes om morgenen kl 6, naturligt vil være putteklar om aftenen kl ca. 20 - så sover hun 10 timer om natten og 4 timer om dagen. I putter hende allerede kl 19 og så vågner hun halvanden time efter og tror hun skal holde fest ... måske kan I undvære denne opvågning om aftenen ved at putte hende senere til natten ... Lige nu virker det jo som om at de halvanden times søvn hun tager fra 19-20.30 virker som en god lur, hvorefter hun så er klar til at lege. Det er ret flot, hvis du kan få hende videre i søvnen ved at amme hende og det er godt at du gør det - men det kan være en forklaring på hvorfor hun er så svær at få til at sove og hvorfor hun sover meget let.
Man kan naturligvis også overveje at skære i hendes dagslure, så hun om formiddagen max sover 1 time og om eftermiddagen så sover 2 timer, hvorefter nattesøvnen så kan blive lidt længere - men som du beskriver det, så lyder det umiddelbart som om at hun lige nu har brug for at sove det længere om dagen. Det lyder som om at det at være i vuggestue trætter hende så meget, at hun lige nu har brug for den ekstra dagssøvn og de afbræk af dagen som søvnen giver hende - og det er okay, hun lyder til at trives.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske