Brev:
Bliver bidt i vuggestuen
2. september 2011
Alder:
10 mdr.
Bliver bidt i vuggestuen
Kære Helen
Min lille pige på 10 mdr. startede i vuggestue for en måned siden. Hun virker glad for stedet og det er også min opfattelse at det er søde og omsorgsfulde pædagoger MEN for anden uge i træk, er hun blevet bidt gentagende gange i ansigtet.
Pædagogerne et fine til at fortælle mig det straks jeg henter hende og selvom de naturligvis ikke fortæller hvem der gør det, så har de sagt at det er én af de små som endnu ikke har lært at holde tænderne for sig selv. De siger at de er opmærksomme og at ungerne ikke er uden opsyn, men at det går så hurtigt, så de ikke har kunnet nå at reagere. De fortæller også at de bagefter snakker om at det må man ikke og at min lille pige naturligvis bliver trøstet og puslet om. Det lyder jo alt sammen fornuftigt nok, og jeg kan også godt forstå at de ikke kan pakke hende ind i vat og den anden i skammekrog, men som mor synes jeg det er forfærdeligt at min lille bitte pige som hele sit liv har haft mig lige ved hånden, skal være alene i vuggestue en hel dag og så overfaldes og bides i.
Fra indkørsel perioden ved jeg også at en af de små… der er tre små i vuggestuen under et år, har været meget voldsom over for min datter – taget hendes sut, skubbet og skreget af hende. ...
...
Det står i skærende kontrast til vores hverdag herhjemme hvor vi har MEGET fokus på at være søde ved hinanden. Vores store dreng som også går i samme vuggestue er utrolig kærlig og omsorgsfuld overfor sin lillesøster og min datter har heller ikke selv spor tendens til at være voldsom. Derfor bløder mit moderhjerte når jeg ser bidemærker i hendes ansigt og jeg får et enormt behov for at kunne gøre noget… men er der noget jeg kan gøre???
Jeg synes det er forfærdeligt at hun skal opleve den slags og jeg frygter også at hun lærer selv at bide i afmagt. Hvordan takler jeg denne her situation. Hun er jo så lille at jeg ikke kan snakke med hende om situationen, når jeg henter hende 5 timer efter at det er sket.
Jeg synes jeg har markeret over for pædagogerne at det er noget jeg ser meget alvorligt på, men de har jo også en pointe i at de ikke kan sikre at det ikke sker igen… jeg synes også de gør meget rigtigt ved at snakke om sagen lige bagefter og prøve at holde den lille med de løse tænder under ekstra overvågning, men børnene skal jo også kunne være i samme rum.
Det er som om mit hjerte og hjerne ikke helt kan finde hinanden i denne her sag. Glæder mig derfor til at høre dine tanker
Hilsen en bekymret mor