Svar: Lang nattesøvn
1. september 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Anette
Du beskriver en stor og sund dreng. Han vejer 10 kg, sover igennem om natten og er fint i stand til at indtage både mad og mælk nok i løbet af dagen - det er meget fint og du behøver derfor ikke vække ham.
Du skal dog indstille dig på, at selvom han sover igennem og har gjort det længe, så vil det være naturligt at han i takt med at han bliver ældre og får mere fast føde i løbet af dagen, naturligt vil få behov for en flaske om natten - i det tidsrum, hvor han sover nu. Så nyd det, mens han sover - for det er ikke sikkert at det varer ved :)
Det kunne godt tænkes, at han kunne være et af de børn, som vil trives rigtig godt med en flaske, når han puttes og så en flaske igen sen aften eller først på natten og derefter sove videre - og det vil være rigtig godt netop med en sådan rytme - faktisk vil den kunne følge ham til han bliver 1 år. De to flasker han skal have i 10-12 måneders alderen vil meget fint kunne ligge aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten. Det kan også være, at han vil høre til de børn der vil kunne sove godt med en flaske at sove på og så sove hele natten uden mælk og i stedet trives med at bibeholde flasken inden middagsluren - det må tiden vise.
Som du beskriver ham lige nu, så lyder han til at trives rigtig godt og du må stole på, at han naturligt vil melde sig, hvis han har brug for mælk sen aften eller i løbet af natten :) Med den alder han har, burde han melde sig, hvis han føler behov for mere mælk - hvilket du jo også oplevede og netop derfor ændrede på hans indtag :)
Så ro på hos jer indtil videre - fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske