Brev:
Vi vugger og vugger...
1. september 2011
Alder:
4 mdr.
Vi vugger og vugger...
Kære Helen.
Vores søn er helt forfærdelig ulykkelig hver gang vi lægger ham ned for at sove. Det sker både dag, aften og nat. Uanset om det er i tremmesengen, barnevognen, ved siden af os i vores seng, eller i vores arme, så skal han hver gang protestere så meget at han bliver en hel flitsbue.
Uanset hvornår vi lægger ham, er det endnu ikke lykkedes os at finde et tidspunkt hvor han ikke bliver ked (altså lige præcis der hvor han stille og roligt lægger sig til at sove uden gråd). Den eneste måde vi kan få ham til at sove på er ved at vugge ham i armene og så lægge ham i sengen, når han er faldet i søvn. Hvis vi forsøger at få ham til at sove i sin seng - eller bare lader være med at vugge - græder han indtil han bliver overtræt og så må vi vente på næste "søvntog" som du kalder det - han giver ikke bare op og lægger sig til at sove. Derfor tror vi heller ikke på (og har vi heller ikke lyst til) at vi "bare" skal lade ham ligge og være ked af det, indtil han lærer selv at falde i søvn.
Om dagen vågner han for det meste efter første "søvncyklus" og så skal vi ind og vugge ham i armene for at han sover videre. Når han vågner om natten er han bestemt heller ikke færdig med at sove. Men han ligger bare og smiler til os når vi kommer ind og begynder først at gnide øjne og vise tegn på træthed når vi tager ham op i armene og begynder at vugge. Han sover i øvrigt på sit eget værelse.
Vi er klar over at babyers søvnvaner skifter ved 4-måneders alderen - men dette har stået på siden han var en måneds tid. Vi har prøvet med tryghed, at ligge ved siden af ham, lade døren stå åben, ekstra knus og kram om dagen mm. som du anbefaler på din DVD. Der er ingen effekt. Bedrockers på tremmesengen har heller ingen effekt. Han falder kun i søvn ved brystet når han vågner om natten for at spise.
Han er en stor basse på 8 kg. så vi er ved at være godt trætte i armene af at gå rundt med ham. Vi bor i lejlighed, så barnevogn kan ikke lade sig gøre hver gang han skal sove.
Han er en glad dreng. Ret temperamentsfuld men nysgerrig på verden og grovmotorisk stærk. Vi ved godt at børn der er lidt foran generelt kan have svært ved at lukke verden ude og overgive sig til søvnen, men der må da være noget vi kan gøre for at hjælpe ham. Vi vil jo heller ikke at det bliver en dårlig vane at vugge ham, selvom vi nok allerede er godt på vej i den retning.
Hjælp!
Hilsen et fortvivlet forældrepar
Vi er iøvrigt lige begyndt på grød - med stort velbehag :)