Svar: Sove uden bevægelse - hvordan?
1. september 2011
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil gerne dele lidt af mine tanker med jer :)
For det første er det vigtigt at planen for dagen følger en nogenlunde fast rytme - det vil sige fast tispunkt at stå op på, og fast tidspunkt at komme i seng på. Der skal også være faste tidspunkter for søvn, mad og aktiviteter i løbet af dagen og den faste rytme er vigtig fordi det styrer hans indre ur. Det har betydning for hvornår han føler sig parat til at sove og dermed er klar til at blive puttet og hvornår han føler sig mere parat til at lege og bruge sig selv både mentalt og fysisk.
Aktiviteter er vigtige og det er vigtigt at I søger for at han er stimuleret rigtig godt både motorisk og mentalt, så han tydeligt er træt nok til at sove, når han bliver puttet.
Mad han indtager - både tidspunkterne, men bestemt også indholdet af mad. Det er vigtigt med det som hedder tryptofanholdige fødevarer, fordi det fremmer god søvn.
Fysisk ro er vigtigt - han er rigtig god igang motorisk og har derfor en stor motorisk uro, rigtig svært ved at ligge stille og lade roen komme over sig. Nogle gange kan det hjælpe at give ham et bad i løbet af dagen - inden middagsluren, fordi han så derefter måske kan sove en bedre middagslur. Lidt god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt massage - det kan være med til at give ham fysisk ro.
Og så er det at blive puttet i voksiposen en god idé, fordi det også hjælper ham til at holde fysisk sammen på sig selv, så han ikke kan ligge og sparke og sprælle med armene og benene.
Tryghed er meget vigtigt - han er i separationsfasen og øver sig i at adskille sig fra jer. Det betyder at han lige nu har ekstra meget behov for at se jer, mærke jer, ekstra meget behov for fysisk kontakt og nærhed, for at kunne sove. Det kan derfor nogle gange hjælpe, at du lægger dig med ham, når han skal sove og lader ham falde i søvn i din seng - netop fordi I ligger tæt og han har brug for at være tæt. Han kan ikke adskille sig, hvis ikke han føler sig tæt knyttet til dig :)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes kortvarigt og sover videre i mors seng, denne amning må du godt stille og roligt forsøge at trappe ud af.
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30-10 - sover 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Kan evt. bades her i håb om at det giver en bedre og længere middagslur
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget, sover dagens længste lur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellige slags. Der skal være mad i stykker, mad at holde i hånden og også stadig være mos. Maden skal smage af noget og tage udgangspunkt i jeres mad. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet ca 19.30
Ammes og puttes herefter til natten
Sen aften 23: Ammes rigtig godt fra begge bryster
Som du kan se så putter jeg jeres dreng senere dagen igennem end de tider du har angivet og jeg har også lidt flere mellemmåltider på planen. Netop det at spise selv, sidde med mad i hånden udfordrer ham også og giver ham en mental træthed som også er vigtig.
Med hensyn til at sove uden at være i bevægelse, altså lære at sove uden at blive trillet i søvn i f.eks. sin barnevogn, så er det et spørgsmål om at putte ham som I plejer, trille lidt, men så holde pause og lytte. Klynker han, så triller I lidt igen, holder ny pause, venter, lytter, triller hvis han giver lyd fra sig, protesterer, men når han atter er faldet til ro, så stopper I med at trille. På den måde kan han lære at sove uden at skulle trilles.
Man kan også købe "brio-bed-rockers" til at montere på tremmesengen, så han også der kan blive vippet lidt når han skal sove - stadig lære at sove i sin egen seng, men stille og roligt vænnes til ikke at være i bevægelse hele tiden. Man kan på samme måde starte med at vippe lidt og så stoppe, vente, lytte, se hvordan han reagere og kun vippe, hvis han viser behov, ligger han bare og kikker, så er det fint at lade sengen stå stille :)
Den motoriske uro han har er helt naturligt. Det handler om den alder og udvikling jeres dreng er i og her må tiden arbejde for jer. Rigtig mange børn vil i de perioder hvor de udvikler sig rigtig meget, sove meget uroligt. De vil virre med hovedet, kaste sig fra side til side, sparke, slå ud med armene, eller lægge sig op i kravlestilling og banke hovedet ind i sengegavlen. Man kalder dette for head-rolling eller head-banging og det er et naturligt fænomen.
Jeg håber at ovenstående giver jer lidt idé om hvad der foregår og hvorfor jeres dreng er så motorisk og at I også har fået lidt idéer til hvordan I kan komme videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske