Brev:
Sove uden bevægelse - hvordan?
1. september 2011
Alder:
8 mdr.
Sove uden bevægelse - hvordan?
Hej Helen.
Jeg vil gerne spørge om du har nogle gode råd ift. at vænne vores søn på lige knap 8 mdr. til at sove formiddags og middagslur uden at blive vugget i altanbarnevogn/gået tur med.
Som det er nu kræver den første lur på dagen virkelig en vuggetur af format i vores altanbarnevogn. Han viser tydelige tegn på træthed, og vi har prøvet både at trække den og tage den i starten inden han bliver alt for træt, men jeg synes det er et meget klart mønster at han ikke kan finde ro.
Han vågner ca. kl 4-6, får bryst. (Det overvejer jeg dog at trappe lidt ned på, da han normalt ikke gider at spise særlig meget morgenmad, selvom han først bliver tilbudt det ved 7.30 tiden, eller 1-1 1/2 time efter han er vågnet. Problemet er bare at han ikke falder i søvn igen hvis ikke han får mælk der, og jeg synes helt ærligt det er et ukristeligt tidspunkt at stå op på hvis uret viser 4-5).
Nå, men han får havregryn/grød/sveskemos eller anden grød og vand. Lidt efter morgenmad virker han meget træt og har været vågen i ca. 2 timer. Han har meget uro i kroppen og hvis vi prøver at putte ham i hans tremmeseng bliver han umulig. Græder og brokker sig og ligger og vælter rundt i sengen, så vi putter ham i en Voksipose i altanbarnevognen. Men han brokker sig nærmest konsekvent og jeg er ved at synes at det virker helt håbløst. Det er en kamp at få ham til at sove hver formiddag og det virker helt dumt at stå der og kæmpe hver morgen.
Vi har for ca. en måned siden cuttet formiddagsamning og eftermiddagsamning væk og det har ikke voldet problemer. Jeg er dog sikker på at han godt ville drikke mælk inden formiddagsluren og måske også falde hurtigere i søvn, men jeg synes det var på tide at skære den fra. Vi kan ikke proppe mere mad i ham, så det kan vel ikke være fordi han er sulten?
Han sover for tiden ca. 1 1/2 time, vågner og får middagsmad, ca. 10.30-11. Rugbrødshapsere, grøntsager, fisk, kød, spiser nærmest alt nu, og vand. Han får også noget i hånden som han selv kan sidde og spise af, og vil ofte hellere det end spise med skeen. Han er vågen i 2-3 timer hvorefter han bliver ammet og lagt i barnevognen hvorefter vi går tur og han falder i søvn. Ofte sover han kun max. 40 min her.
Ved 14 tiden får han lidt grød, sveske, brød eller andet. Nogle gange sover han en lille lur på 30-40 min senere, men det er ikke altid- og den kræver også bevægelse.
Vi er begyndt at putte ham tidligere end vi før har gjort (begynder aftenritual ved 19-tiden) og det har faktisk hjulpet med til (tror jeg) at han falder lettere i søvn om aftenen. Her er det ikke længere nødvendigt at vugge ham og tage ham op osv. Han får mælk og bliver lagt ned og falder lynhurtigt i søvn. Til gengæld betyder det, at det er mig der ligger ham hver aften fordi det sker efter amning i hans eget værelse (som han lige har fået). Så faren er ikke så meget inde over der, men sørger som regel for første del af aftenritualet med skiftning, tandbørstning etc.
Til gengæld synes jeg at han vågner lidt meget. Han spiser ihvertfald to gange stadigvæk. Ca kl 01-02 og igen 04-06 og så vågner han også indimellem hvor han skal trøstes. (det kan godt blive til 5 gange på en nat)
Vi er ved at lære ham at blive trøstet uden at blive taget op, men bare ved at få lidt vand eller en hånd på dynen. Men han har tidligere været så urolig at det ikke har kunnet lade sig gøre, men det hjælper lidt på det.
Altså, han har meget uro i sig og er ekstremt aktiv i løbet af dagen. Han har kravlet i ca. tre uger nu, sidder selv og er generelt motorisk ret veludviklet. Derudover er han en meget glad dreng. Det er kun når/hvis han ikke gider spise eller sove at han brokker sig.
Jeg håber du har nogle gode ideer til hvordan vi kan ændre putnings-problemet.
Med venlig hilsen