Svar: Immunforsvar - 11 mdr.
1. september 2011
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt høre at I allerede gør jer rigtig mange gode tanker om at styrke jeres datters immunforsvar og forebygge, at hun kommer igennem vinterhalvåret så godt som muligt.
Helt undgå sygdom kan I nok ikke - og det skal I nok heller ikke, for det er netop når hun bliver syg, at hun også styrkes, at hendes immunforsvar bygges op og faktisk siger man, at det tager 2 vintre med snot og sygdom, før barnets immunssystem er blevet så stærkt at man ikke har helt samme sygdomsfrekvens mere.
Det kan anbefales at give en mulitivitaminpille dagligt fra 1 års alderen - det er dog vigtigt at du sørger for at knække den i kvarte, eller knuser den og give den med lidt frugtmos, så hun ikke får den galt i halsen.
Derudover skal du sørge for at hun spiser sundt og varieret og det er her især vigtigt at hun får fisk flere gange ugentligt - gerne næsten hver dag. Fisk indeholder gode vitaminer og også selen, der virker som antioxidant og dermed styrker immunforsvaret indefra.
Fisk kan gives som frokost, smørbart fiskepålæg som sildepostej, rognguf eller makrel, det kan også være tun, fiskefrikadeller, fiskefilet, rejer, muslinger eller lignende og så gives fisk også om aftenen - gerne forskellige former for fisk som laks, rødspætte, torsk, hellefisk eller hvad I nu kunne tænkes at spise.
Det er også vigtigt at din datter ikke udsættes for træk og kulde og at du sørger for at hun holdes lun især på brystkassen og på fødderne. Lune indesko og tre lag på brystkassen kan være en god idé - det kan være en undertrøje, en langærmet bluse og en trøje ud over, så holdes hun godt varm på kroppen.
Det vil også være rigtig godt stadig at bruge bodystockings til hende, så hun ikke skiller ad på midten, som børn let kan komme til med todelt undertøj :) Og så er det fint at du har købt uld - dem må hun gerne bruge allerede nu, hvis du skønner det kunne være rart for hende. Tommelfingerreglen er "uld i de måneder, som slutter på r" - det vil sige fra september til og med februar ...
Uld kan også være en strikket uldtrøje, som hun kan få af og på efter behov.
Håndvask er meget vigtigt til at bekæmpe forskellige vira og især mellem småbørn er det vigtigt at være opmærksom på hygiejnen. Hun bør have vasket hænder i forbindelse med bleskift, det er altså en god idé ikke kun at vaske hænder på sig selv, men også på barnet. Hun bør have vasket hænder i forbindelse med måltider og også hvis hun får pudset næse. Er man i bekneb med vand og sæbe, så kan man bruge håndsprit.
I vuggestuen har de sandsynligvis nogle retningslinjer de følger omkring hygiejne - netop omkring håndvask, pudsning af næse, afspritning af pusleplads, rengøring af legetøj, soverum osv. Der er regler og anbefalinger udarbejdet af sundhedsstyrelsen som vuggestuen sandsynligvis arbejder efter.
Men selvom man har stor fokus på f.eks. håndvask, så kan man jo ikke forhindre at børnene skifter sutter mellem sig eller skiftevis putter det ene eller andet stykke legetøj i munden - og ja - mange børn sammen på lidt plads, det giver naturligt risiko for smitte af diverse sygdomme - især i efterår og vinterperiode, hvor det også er begrænset, hvor meget man kan komme ud i frisk luft og lege på større områder ... :)
Alternative produkter, naturlægemidler osv. anbefales normalt ikke til børn under 2 år.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske