Svar: Torskelevertran
1. september 2011
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det anbefales ikke at børn får torskelevertran - indholdet af A vitamin er alt for højt og indholdet af Omega-3 er for lavt.
Det er langt bedre at give din datter fisk - alle mulige former for fisk. Det kan være fisk som smørbart pålæg - sildepostej, makrel, tun, torskerogn. Det kan også være almindelige spisefisk som sild, torsk, rødspætter, laks mv. Hun kan få fiskefrikadeller, rødspættefileter, rejer, muslinger, krabber ... Hun må få det hele og jo mere variation du kan give hende, jo bedre er det.
Det anbefales at man giver børn fisk fisk fremfor fiskeolie, da de derved sikres både jod, selen, vitaminer og de vigtige omega-3 fedtsyrer. En fiskeolie er normalt ren olie og indenholder ingen vitaminer og mineraler. Omega-3 fedtsyrer er især vigtige for udviklingen af barnets nervesytem og hjerne, for synssansen og for kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) - så fisk er godt og sundt - men helst som frisk frisk i dagligdagen og ikke som olie.
Netop selen fungerer som antioxidant og har dermed betydning for immunforsvaret og det er netop når barnet får frisk fisk, at indtaget af dette sikres :)
Læs også min nye bog "Helens bog om børn og mad" der udkommer her den 14. september - med opskrifter og inspiration - også til retter med fisk :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske