Svar: Soverytme - Jeg er ved at løbe tør for idéer
1. september 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du både har fulgt med i brevkassen her og også har set min dvd - om børn og søvn :)
Der er to ting som lige umiddelbart springe mig i øjnene, når jeg læser dit brev. Det ene er dagens rytme, hvor jeg vil komme med et forslag til hvordan en dagsrytme kan se ud. Dagens rytme, kan have betydning for nattens rytme.
Det andet er problematikken omkring sutten - for det lyder faktisk som om at Casper har det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn ...
Med hensyn til rytme, så vil det normalt være passende med 4 flasker dagligt i denne alder og de fire flaske vil ofte ligge hensigtmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Dette fordi de på den måde sikrer behovet for mælk/væske og samtidig også sikrer plads til mere rigtig mad.
Det vil være passende med 2 lure dagligt - den sidste powernap springes ofte over. Dette naturligvis afhængigt af, hvor tidligt han står op og hvor tidlig en dagsrytme barnet har, men det kan være en god idé at arbejde på at han ikke længere sover efter kl. 16 ...
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 7 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover måske 1 til max 1½ time.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. ca 13.30. Det kan være en fordel at den længste lur ligger her, fordi han så bedre kan holde sig vågen sidst på dagen og ikke behøver sove 3 lure. Han må her gerne sove et par timer
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, kan nu få ris med sovs, kogte stykke blomkål, broccoli og lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Flaske
Som du kan se, så går der tid mellem tilbuddet af skemad, mad i hånden, vand af kop og så flaske - netop for at give plads til begge dele. Og stadig er der tilbud om flere flasker som sikrer mælk/væske nok. Det er således også vigtigt at han ikke spiser meget store portioner skemad, men at du holder indtaget på f.eks. 1 dl og ikke lader ham spise 2 dl af gangen og han så afviser mælken ...
Ud over rytmen om dagen, tidspunkterne for søvn osv. så er der så også problematikken omkring sutten og det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn:
Det er helt naturligt at børn har små opvågninger om natten. Vi vågner alle sammen 10-20 gange hver nat, vender også, drejer os, sparker dynen af, tager dynen på, putter os ind til vores partner osv. og små børn har også små opvågninger, hvor de har brug for hjælp til at skifte stilling, brug for at få dynen af og på osv.
Nogle gange så kommer man ind i en vane, hvor man begynder at give barnet sutten, hver gang barnet vågner og når det sker, så lærer barnet at mor og far kommer med sutten og at barnet ikke kan sove uden at have en sut i munden. Barnet lærer derfor også at vågne hver gang sutter falder ud af munden... Jeres dreng har altså lært at han skal vågne hver time, for at få sutten, han vågner hver gang den tabes i visheden om at I putter den i munden på ham.
Og der er desværre kun jer til at ændre på denne vane. Han er stadig for lille til at kunne finde sin sut i søvnen - man kan sige, at hvis I ikke får ændret på vanen nu, så vil han naturligt i løbet af nogle måneder kunne gøres selvhjulpen her, men bedst ville det være, hvis han kan lære at sove uden at få sin sut i munden.
Det er bedst at du starter med at lære ham det om dagen. Når han puttes til lur om dagen så prøv der at undvære sutten. Har han brug for den, for at falde i søvn, så er det okay - men den skal ikke pr automatik puttes i munden på ham igen, hver gang han taber den.
Du er derfor nødt til at forsøge at få skabt et nyt ritual hvor han lærer at sove videre, uden at få noget i munden - men lærer at sove med dine hænder, beroligende ord, kærtegn, din nærhed osv. så I stille og roligt kommer væk fra behovet for sut hver time .. Og det er som sagt lettere at indføre nye rutiner om dagen og så overføre dem til om natten, end det er at skabe nye rutiner om natten, hvor du også selv bare gerne vil sove ...
Jeg håber du kan bruge dette videre, der er lidt at arbejde videre med ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske