Svar: Levertran - 10 mdr.
1. september 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Annemette
Det anbefales ikke at give børn levertran!
Sundhedsstyrelsen skriver: "Tidligere har man i Danmark anbefalet dagligt tilskud af levertran. Årsagen var primært det høje vitamin D-indhold, der kunne forebygge rakitis. Det anbefales ikke længere, fordi levertran også har et højt A-vitaminindhold" Citat Anbefalinger for spædbarnets ernæring, SST. 2005.
Med hensyn til fiskeolie så anbefales det at I her i stedet giver jeres dreng rigtig fisk - altså almindelige spisefisk. Det skyldes at vi, når vi spiser frisk fisk, ud over at få de sunde Omega-3 fedtsyrer, også får vigtige vitaminer og mineraler som f.eks. D-vitamin, Jod og Selen. Disse ting er normalt fjernet fra fiskeolien, når man spiser fiskeolie, så er det "ren olie" man får og altså kun fedtsyrerne.
Men hvis man slet ikke spiser fisk, eller har et barn der ikke spiser fisk, så kan det være udmærket at overveje et fiskeolie tilskud. Det anbefales så her at man supplerer med en multivitaminpille ved siden af.
Men som udgangspunkt bør han få helt almindelig spisefisk og I bør generelt spise fisk flere gange om ugen. I kan give ham fisk til frokost - det kan være smørbart fiskepålæg som sildepostej, tun, makrel, torskerogn. Det kan også være rejer, muslinger, krabbestykker eller lignende. I kan også spise varm fisk som fiskefrikadeller, laks fra ovnen, fiskefilet - I kan spise fiskesuppe - der er masser af mulighed for at spise fisk.
Og når vi anbefaler at børn skal have fisk, så er det ikke for at forebygge eller afhjælpe børneeksem - men fordi fisk er vigtigt for udviklingen af nervesystemet og udviklingen af hjernen! :)
At fedtsyrerne også kan hjælpe på eksem er rigtigt og derfor er det naturligvis en god idé at give jeres dreng fisk - men levertran bør han ikke få :)
Fortsat god appetit - også på fisk! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske