Svar: Mad tider
1. september 2011
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 5 måneders alderen have behov for 6 flasker i døgnet. Når de bliver 6 måneder skrues ofte ned til 5 flasker og når de bliver 7 måneder vil de ofte trives med fire flasker i døgnet - og derudover naturligvis skemad ved siden af.
De fleste børn vil i 5 måneders alderen trives med kun 2 skemåltider i døgnet og dette netop for at sikre at barnet ikke får for lidt mælk. Ud fra din plan fremgår det, at Marcus får 3 skemåltider dagligt - og det er okay, det lyder som om at han trives med det - men det er vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så det ikke tager plads væk fra mælken. Det er fortsat mælk der skal være hans hovedindtag, og mælk fylder derfor stadig rigtig meget :)
Derfor er det vigtigt at du ikke giver ham mere end ½ til max ¾ dl af gangen, netop for at sikre plads til mælk. Det handler ikke kun om at sikre ham mælk - altså kalk til knoglerne, det handler også om at sikre ham væske og derfor er flaskerne ved siden af skemaden stadig vigtige. Det er ikke nok at give ham mme i skemaden.
Det lyder som om at din dreng er rigtig god til at sove og det er rigtig dejligt, det skal du naturligvis nyde. MEN, det er vigtigt at han ikke sover hele natten uden at få mælk - netop fordi hans væske behov stadig skal dækkes og det er meget svært, hvis han skal indtage både sit væskebehov og sit behov for skemad på kun 12 timer i stedet for over 24 timer. Mælk sen aften og tidlig morgen er derfor et helt relevant behov.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil undgå at give flaske midt nat kl 02, hvor du selv sover rigtig godt. Derfor er det en rigtig god idé at give flasken sen aften inden du selv går i seng, så du på den måde får sikret hans behov og samtidig arbejder på en rytme, hvor han sover igennem om natten. At sove igennem betyder at han kan sove fra ca. midnat til næste morgen tidlig. De fleste børn er først rigtig parate til dette i 6 måneders alderen.
Jeg kan ikke helt gennemskue hvornår din dreng sover sine lure, ud fra de tidspunkter du har sendt mig .. Som udgangspunkt, vil det være rigtig godt, hvis han får skemad når han vågner af en lur og får en flaske med mme, når han skal sove næste lur.
Da jeg ikke helt kan gennemskue jeres rytme, får du her et forslag uden tidspunkter, så du kan forsøge at passe det ind efter jeres nuværende rytme:
Tidlig morgen: Flaske og vågner stille og roligt op og dagen begynder (hvis du på sigt arbejder på at han skal sove fra midnat og til næste morgen tidlig og dermed undvære flasken kl 02, vil det være relevant at få flaske tidlig morgen i stedet for grød. Simpelthen fordi han har brug for mælken/væsken efter en lang nat uden.
Morgen: Tilbydes lidt grød - max ½-¾ dl. Vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød - anden type end om morgenen og igen max ½-¾ dl og vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften: Grøntsagsmos max ½-¾ dl, vand af kop.
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske
Begynder måske at kunne sove uden flaske midt nat kl 02 ... men som sagt vil mange børn være 6 måneder før de kan dette - og det vil ofte være noget du skal hjælpe med - netop i takt med at maden og indtaget af mad og mælk sikres hele dagen og aftenen igennem.
Du kan gøre det at du stille og roligt skærer mængden af mælk ned, så han får mindre og mindre i flasken og på den måde lærer at drikke på et andet tidspunkt. Det kan også være nødvendigt at indføre nye rutiner om natten, en ny måde at berolige ham på og hjælpe ham videre i søvnen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske