Svar: Jeg er træt
31. august 2011
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til - det er godt du skriver :)
Jeg kan godt forstå du er træt, for det lyder rigtig hårdt det du fortæller og du skal også indstille dig på at du har en lille dreng, som har nogle helt andre behov end de fleste andre børn - fordi han jo er født 8 uger før tid. Det påvirker ham naturligvis og det er helt normalt at for tidlig fødte børn, har svært ved at sove og har ekstra meget brug for hjælp til dette.
Det er rigtig trist at dine veninder falder fra - det er ikke gode veninder, de burde jo netop være der og støtte dig, fordi tingene lige nu er svære. Det er endnu mere trist at selv din mor, bliver træt af sit barnebarn, når han skriger og græder - det er faktisk ikke hans eller din skyld - men skyldes at han har fået en rigtig svær og tidlig start på livet og netop derfor skal han have endnu mere hjælp, forståelse og omsorg!
Hvor er din sundhedsplejerske henne? Du bør ringe til din sundhedsplejerske og bede hende om at komme på et ekstra besøg. Fortæl hende, at du har det rigtig hårdt og ingen støtte for, fordi alle falder fra - du har brug for støtte og hun skal hjælpe dig, så tingene kan fungerer hos jer.
Med hensyn til din dreng, så vil det være rigtig godt, at I nu får lavet en fast plan for dagen og jeg synes du skal arbejde på en rytme, hvor han lige nu sover formiddagslur i sin hængevugge og sover middagslur i sin barnevogn - hvor du kører med ham og har han så brug for en 3. lur så kan du putte ham i hængevuggen der. I er nødt til at tage et skridt af gangen og lige nu er det første skridt, at I kommer ud og går midt på dagen, så I begge får frisk luft og så han lærer at sove i sin barnevogn og så han får en længere middagslur.
Han skal have mad og mælk på faste tidspunkter og det vil måske hjælpe dig, at se lidt mere på klokken end at se på ham. Mit forslag til en dagsplan, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Morgen 8: En lille smule grød med frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur - sover måske 1 time i sin hængevugge og puttes som nu
Frokost 11.30: En lille smule grød eller grøntsagsmos, vand af kop. Du kan lave mosen selv eller købe lidt færdiglavet babymad.
Flaske og puttes til middagslur kl 12.30-13. Her skal du starte med at lade ham sidde op i sin barnevogn, sæt ryglænet op, så han halvt sidder/halvt ligger og tril ham så en tur, hvor han kan ligge og kikke på verden. Han må gerne få flasken imens han ligger i vognen, hvor du står ved siden af ham og holder flasken og derefter så triller du så af sted med ham. Først når han viser sig parat til at sove, så kan du lægge ham ned og lade ham sove. Må her meget gerne sove 2-2½ time og det kan godt være at du lige nu er nødt til at gå rundt med ham - men så må du gøre det i en periode.
Eftermiddag 16: Flaske
Sover måske 3. lur, som ofte er en kort lur - her kan han puttes i hængevuggen eller far kan trille en tur med ham, så du kan lave noget andet imens, måske kan du også få ham til at sove ved at lægge dig med ham i dobbeltsengen. Han må gerne få flasken imens han ligger der ved siden af dig.
Aften 18: En lille smule grøntsagsmos, vand af kop. Du kan igen lave mos selv, eller du kan købe lidt færdiglavet babymos. Det er vigtigt at du kan overskue det :)
Flaske og puttes til natten 19.30-20 - igen kan han puttes i hængevuggen som du plejer at gøre - stille og roligt skal han lære at sove i sin seng, også fordi han vokser ud af vuggen - men lige nu skal du gøre det som virker.
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Prøv at han kun får en flaske om natten og ikke to som nu :)
Jeg håber at denne plan kan hjælpe dig lidt videre på vej - læg mærke til tiderne og prøv at følge planen. Det gør ikke noget at din dreng kun spiser 4-5 skefulde mad og kun drikker 100ml af sin flaske - hvis han bare spiser og får mælk som planen foreskriver. Lige nu er det vigtigste at I får skabt en rytme, som I begge kan leve med og så hverdagen kan fungere.
Rigtig meget held og lykke - og husk en ting af gangen og en fast plan med fast skemad, mælk og tidspunkter for søvn - og lære at sove i barnevognen midt på dagen er første skridt, så tager vi andre ting hen af vejen :)
God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske