Svar: Nægter at blive madet med ske
31. august 2011
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Netop i 9-10 måneders alderen vil mange børn lukke munden for skeen og det er ofte fordi de er trætte af skemaden og hellere vil spise selv. Det handler sjældent om kræsenhed, men derimod er det udtryk for selvstændighed og et ønske om at være mere med.
Det er faktisk det helt rigtige I gør, - netop at servere mad som hun selv kan sidde med, mad i større og mindre stykker, som hun selv kan spise - og så er det vigtigt at give hende madro. Give hende en tallerken med forskellige valgmuligheder og så lad hende spise det hun nu vil.
Hun er for lille til at spise med en ske - de fleste børn vil først kunne dette omkring 16 måneders alderen, men hun kan lære at spise med en gaffel nu og på den måde kan I hjælpe hende. Stadig vil hun dog have behov for at spise med fingrene og I kan også her lade hende spise selv og hjælpe hende lidt på vej, som I nu kan få lov til.
Det er helt okay lige nu at holde en pause fra skemaden, så hun ikke føler sig presset og så kan I stille og roligt introducere lidt skemad igen, i takt med at hendes lyst til at spise selv imødekommes :)
Det er vigtigt at I ikke giver hende for meget opmærksomhed, men tager det hele så afslappet som muligt. Når børn lukker munden så sker der mange forskellige ting. Det at knibe munden sammen er både et udtryk for at ville selv, at kunne selv, men det medfører også meget let at barnet bliver centrum for middagsbordet. Børn skal ikke være særligt gamle før de ved at de ved denne adfærd får deres forældres fulde opmærksomhed.
Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter til barnet, og man forsøger alverdens ting for at få barnet til at spise bare et eller andet - naturligvis fordi vi alle ved, at det er rigtig vigtigt at barnet indtager mad nok. Men madro er faktisk rigtig vigtigt - så prøv at lade hende klare det selv og hjælp så til, når I kan få lov.
Sørg for at hun får mange små måltider i løbet af dagen, således at hvis der ikke glider særlig meget ned til det ene måltid, så spiser hun nok lidt mere til det næste. Hvis hun næsten ikke spiser noget til aften, så suppler evt. med en godnatgrød som en del af putteritualet, ligesom hun naturligvis fortsat skal have sin flaske og så er det sådan :) Om aftenen vil børn ofte godt acceptere at få lidt grød med en ske, fordi de er trætte og har været på hele dagen, så det er let og de åbner bare munden og tager til sig ... det er et forsøg værd og kan være en rolig måde for også jer forældre at afslutte dagen på - så ved i at hun i hvert fald ikke går sulten i seng :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop og hvis hun slet ikke vil det, så prøv med lidt brød, æg, pølser eller lignende - hvad I nu selv spiser om morgenen, hvor I bor :)
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, lidt marmelade, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 12: Rugbrød eller andet fiberholdigt brød med forskelligt pålæg, må også gerne få varm middagsmad. Der bør serveres kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs af forskellig slags - så hun får masser af variation. Hun kan få både varm og kold frokost, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys (det kan være noget som gør at hun atter begynder at acceptere skeen), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, helt almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller) , farsbrød, laks fra ovnen, fiskefilet osv. Hvad I nu kan finde på, hvad I nu spiser. Der skal være mad i stykker og også stadig lidt mos - kartofler kan moses med sovs og gives med gaffel eller ske (hjælp fra jer) og frikadellen kan hun selv spise i stykker. Vand af kop.
Godnatgrød - som en del af putteritualet, gives af jer.
Flaske og puttes til natten 19.30 som nu
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske en gang som nu
Det vil være meget passende med 3 flasker dagligt og dette giver normalt mellem 500-600ml mme på et døgn. Når hun bliver ca 10 måneder kan I skære ned til to flasker - svarende til at hun får 400ml mme dagligt, for at få sit behov for jern dækket den vej igennem.
Væskebehovet skal derudover dækkes ved at hun drikker vand nok af en kop. Og hendes behov for mælk dækkes også ved at hun får tykmælk, ost, mælk i maden, sovs osv. Samlet set bør hun få 500ml mælk dagligt (alt tæller med her) mellem 10-12 måneders alderen.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske