Brev:
Nægter at blive madet med ske
31. august 2011
Alder:
9 mdr.
Nægter at blive madet med ske
Hej Helen,
Nu er vores datter 9,5 mdr, og vi er stødt ind i et lille problem. Hun er begyndt at nægte at blive madet med ske. Vi har givet hende fingermad i et par uger, og nu virker det til, at det er det eneste, hun vil spise.
Vores problem ligger primært i morgenmaden. Vi laver grød hver morgen og forsøger at made hende, men hun nægter som sagt at tage imod skeen, så vi ender med at give hende banan og andet frugt, som hun selv kan sidde med, eller som vi putter stykker af i munden på hende.
Jeg vil stadig gerne kunne give hende mos, grød og suppe, men jeg har ikke så meget mod på at lade hende sidde med skeen selv. Hvis jeg putter mad på skeen og giver til hende, starter hun med at smøre det ud på begge hænder. Jeg har ikke testet, om skefuld nummer 2 ville ramme munden...
Hun er ok med at få puttet bananstykker, rugbrødsstykker, grønsagsstykker osv i munden - bare det ikke er en ske.
Her er en beskrivelse af en typisk dag.
4.30-5.00 vågner og får en flaske. Sover videre.
7.00-7.30 vågner igen
7.30-8.00 Får morgenmad. Prøver havregrød, fuldkornsgrød, hirsegrød forskellige dage. Ender med frugt, som hun kan sidde med selv.
9.30-10.00 Flaske før hun puttes til formiddagslur
Sover 45-60 minutter
12.00-12.30 Får frokost. Rugbrød med pålæg.
14.00-14.30 Flaske før hun puttes til eftermiddagslur
Sover 60-120 minutter.
15.30-16.30 får en halv bolle med pålæg
18.00-18.30 får aftensmad
19.00-19.30 Får flaske og bliver puttet
Grunden til at hun pt. får 4 flasker om dagen er, at hun ikke spiser op hver gang, og vi vil gerne sikre, at hun får 600 ml. MME om dagen. Er dette for meget?
Hun vejer over 10 kg, så vægtmæssigt har vi ingen bekymringer.
På forhånd tak for hjælpen :-)