Svar: Ked af det ved sengetid
30. august 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Mariette
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er rigtig godt, at du stille og roligt har fået lidt ro på dagen og at din dreng nu er begyndt at sove i dagtimerne - og det lyder faktisk også som om at nætterne kører okay for jer begge, når bare din dreng får den tryghed og nærhed, han har behov for :) Det er rigtig godt - det er små skridt frem, men det er fremskridt! :)
Der er en ting, der er meget vigtig for mig at sige til dig - og det er, at det som udgangspunkt ikke er noget problem, at din dreng ammes i søvn - hvis han i øvrigt så sover trygt og godt. Det er kun et problem, hvis han begynder at vågne en gang i timen og så ikke kan sove, uden at du giver ham brystet i munden.
Det er helt naturligt at han skal ammes i forbindelse med sin putning og det er rigtig vigtigt at du lytter til dette behov og giver ham det, han har behov for. Du har læst at din dreng skal kunne sove uden at få bryst - men hvorfor skal han egentlig det, hvis det hos jer lige nu virker at give ham det? Man skal som udgangspunkt ikke ændre på noget der fungerer godt for både mor og barn :)
Det er en vigtig forudsætning for at kunne overgive sig til søvnen, at han føler sig tryg, at han er mæt og at puttetidspunktet er rigtigt. Hvornår det er tid til at blive puttet om aftenen - afhænger helt af hvornår han sover om dagen. Som du beskriver det, så sover han lige nu en lang formiddagslur og en kort middagslur og det er helt okay - den rytme fungerer og det beholder du derfor lige nu.
Jeg vil her lige prøve at vise dig, hvordan en plan for dagen kan se ud, ud fra det søvnmønster du beskriver:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 14 - hvis han sover sin længste lur om formiddagen, vil det sikkert være her, han er parat til at sove middagslur... Men du må passe det ind som du synes det fungerer hos jer :)
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være ris med sovs - f.eks. boller i karry, og suppleres med kogte blomkål eller broccolibuketter i hånden, en kartoffelbåd eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes derefter igen. Sover derefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Hvis det fungerer godt for jer at sove sammen, så kan du gøre det, du kan også amme ham rigtig godt og så putte ham i egen seng efter den sene aften amning. Du kan koble hans seng til din - fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen, så han stadig ligger tæt på dig og du kan berolige ham med dine hænder, men så han også lærer at sove lidt for sig selv og sove i sin egen seng.
Når du putter ham om aftenen så er det som sagt helt naturligt at han skal have mælk og du skal derfor amme ham. Han skal ikke lægges vågen i sin seng - han har brug for mælk lige inden han falder i søvn. Men det der er vigtigt er, at han lige når at registrere hvor han bliver lagt, så du skal flytte ham fra din favn og ned i egen seng lige der, hvor han kikker lidt på dig, tydeligt er lige ved at falde i søvn, - men hvor han ikke sover helt :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske