Brev:
Ked af det ved sengetid
30. august 2011
Alder:
7 mdr.
Ked af det ved sengetid
Kære Helen.
Jeg er den heldige mor til en dejlig dreng på 7 mdr. Han er nu glad og tilfreds, men sådan har det ikke altid været. Faktisk lige fra starten har han haft meget svært ved at sove og har grædt rigtig meget. Min sundhedsplejerske anbefalede mig at følge hans rytme, hvilket betød at da han var 4 mdr. kun sov 2 timer i løbet af en dag. Selvom om jeg gik ture med ham i barnevognen i flere timer eller sang for og vuggede ham, kunne jeg simpelthen ikke få ham til at sove og han græd og græd - ligesom jeg.
På et tidspunkt begyndte jeg at ligge mig med ham og så kunne han sove 5 timer om dagen. Han er født med et stort vandbrok, som vi nu har fundet ud af strækker sig helt op til navlen inde i maven. Lægerne siger dog at det ikke gør ondt på ham og at han ikke er generet af det.
Nu er han begyndt at sove nogenlunde om dagen, men har svært ved det om natten. Han sover ca. 2-2,5 time om formiddagen og 1-1,5 time om eftermiddagen. Jeg ligger ham i seng ved 8-tiden om aftenen og det er lidt af en kamp. Først kommer han i bad og får børstet tænder. Så "danser" vi lidt til noget stille musik og så går vi ind i soveværelset hvor jeg ammer ham. Hvis han er helt vågen når jeg ligger ham i hans seng er han glad og leger med tøjdyrene og pludre. Men når han så er ved at falde i søvn begynder han at græde. Jeg aer og synger for ham, men han bliver meget ked af det. Så tager jeg ham op og kan nogle gange vugge ham i søvn men andre gange er han så ked af det at han nærmest skubber mig væk og græder. Sidste mulighed er at amme ham igen, men jeg vil nødigt vænne ham til at skulle ammes for at sove og han har lige fået.
Jeg har nogle gange forsøgt at "undgå" at amme ham igen men det resultere i gråd/skrigeture i flere timer. Han har aldrig brugt sut, men har af og til brugt min finger som sut - men med tænder går det ikke. Jeg har forsøgt at give ham sutteklud, bamser og en af mine undertrøjer, men intet kan bruges som trøst.
Når han vågner ved 11-12-tiden tager jeg ham over i min seng hvor jeg ammer ham og lader ham derefter sover hos mig resten af natten. Det passer mig fint for vi sover begge godt, men jeg ved ikke om det er med til at forværre problemet. Jeg vil så gerne at han lærer at falde i søvn uden at blive ked af det. Håber du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Mariette