Svar: Grød med revet æble i stedet for frugtmos
30. august 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Anette
Jeg anbefaler normalt at man forsøger at skabe en rytme, hvor barnet får skemad, når de vågner af en lur og får flaske inden de skal sove næste lur. Det er helt naturligt at det at få mælk indgår som en del af barnets putteritual, det giver ro, mæthed og hjælper barnet til at slappe af og kunne overgive sig til søvnen. Samtidig sikres barnet plads i maven til både skemad og mælk, når man gør det på denne måde :)
Det er samtidig vigtigt at skemaden holdes nede på en mængde, som levner plads til mælken. Det er således bedre at barnet får ½-¾ dl skemad og drikker sin flaske, end at barnet får 1-1½ dl skemad og afviser flasken.
Mælkebehovet er stort og de fleste børn vil i din drengs alder have behov for ca 1000ml mme dagligt og under 800ml synes jeg ikke han bør få. Ved siden af dette bør han så få skemad, som også indeholder mælk og derudover skal hans væskebehov dækkes af vand af en kop.
Med hensyn til rytme og dagsplan, har jeg netop sendt dig en plan i et andet brev, som jeg håber du kan bruge :)
Hvis han kan kapere fint revet æble på grøden må du gerne fortsætte med at give ham dette. Men ellers er det en god idé at give ham frugtmos og dermed kogt frugt og bær, når han ikke er ældre, fordi det også skåner hans mave lidt. I takt med at han bliver ældre, vil det dog være rigtig godt med frisk frugt og de fleste børn vil i 6 måneders alderen nyde at de kan begynde at få lidt friske frugtbåde at sutte på og gumle på :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske