Svar: Dagsplan - kan vi begynde på et måltid mere?
30. august 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Lea
Hvor er det dejligt at høre at det går så godt og at Ronja tager så fint imod skemaden dejligt! :)
Det vil være meget fint at du nu begynder at give hende to gange dagligt, så hun nu får grød til frokost, som hun er vant til og så kan du begynde med lidt grøntsagsmos til aften. Det skal her i starten være mos af milde grøntsager som f.eks. kartoffel, gulerødder, blomkål, broccoli eller lignende og hvis hun har svært ved grøntsagerne, så kan du gøre det, at du i begyndelsen bruger grøden som hun er vant til at få som basis og så kommer grøntsager på som topping. Det kunne f.eks. være risgrød med gulerodspure som topping og stille og roligt kan gulerod så fylde mere, risgrøden fjernes og erstattes med kartoffel, blomkål osv.
Det vil være rigtig fint, hvis hun kan få ½-¾ dl grød eller mos, vand af kop og så få mælk som hun plejer ved siden af. Det er bedre at du giver hende ¾ dl 2 gange dagligt end 1 ½ dl en gang dagligt. Det sikrer både plads til mere mælk men sikrer også større variation af fødevarer og det er med til at holde maven naturligt igang.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur. Sover måske 1-1 ½ time
Frokost 11.30-12: Grød, evt. med lidt frugtmos som topping som variation, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere lidt efter hvor sent og hvor længe hun sover formiddagslur. Sover her måske 2-2 ½ time
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3 lur, som ofte er den korteste lur, sover måske ½-1 time.
Aften 18: Der begyndes med lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20. Igen varierer tidspunktet efter hvor sent dagens 3. lur ligger og hvor lang den er.
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat 03: Evt. flaske
Nogle børn sover i denne alder også sådan, at de får flaske inden putning kl 20, sover til kl ca 01, hvor de får flaske igen og derefter sover de så til næste morgen tidligt 05/06 og får mælk igen. Det er også helt fint.
De fleste børn vil ikke kunne holde sig vågne i mere end 3 timer af gangen i denne alder - det varierer naturligt, så nogle gange er hun måske kun vågen i 1 ½ time, og så skal hun sove igen, andre gange kan hun sagtens være vågen i 3 timer og virker frisk og i vigør - det må du prøve at vurdere og stadig skal du være fleksibel - men lidt mere struktur og fast rytme, vil naturligt kunne komme nu :)
Håber du kan bruge dette videre og håber også at storebror trives :)
Fortsat god dag! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske