Svar: Hvordan jeg skal få ham tilbage til normal lur i løbet af dagen?
29. august 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Anette
Tak for dit brev og velkommen til :)
For det første er det slet ikke forventeligt, at et barn på kun 5 måneder kan sove fra kl 21 til 07 uden at få mælk og selvom din dreng har kunne det i en periode, så skal du nok forvente at det bliver anderledes. Det handler om at han naturligt skal igang med skemad og at den fastere føde naturligt vil fylde mere og mere om dagen og samtidig er hans behov for mælk fortsat så stort, at han er nødt til at få mælk på ydertidspunkterne, for at få sit behov dækket ind :)
Jeg ved ikke om din dreng er begyndt med skemad, hvis han ikke er det, vil det naturligt når I begynder med det, give lidt mere rytme og struktur på dagen. Det vil være en rigtig god idé at han får skemad, når han vågner af en lur og at han får mælk inden han skal sove næste lur og det vil være naturligt at mad serveres på nogenlunde samme tidspunkter hver dag, så han stille og roligt vænnes til at spise morgenmad, frokost og aftensmad og dermed også får lidt fastere rytme :) På den måde arbejder tiden for jer.
Det vil være ganske fornuftigt at du arbejder på en nogenlunde fast rytme for dagen med den alder din dreng har. og det vil være godt at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen.
Et barn på 5 måneder vil i gennemsnit ofte have behov for at sove 14-15 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 10 timer om natten og 4 ½ time samlet i løbet af dagen. Det kan være en formiddagslur på 1-1 ½ time, en middagslur på 2-2 ½ time og så en powernap på ½ -1 time sidst på dagen. At det er gennemsnitligt betyder naturligt at nogle børn sover lidt mindre og andre lidt mere - men det er et bud på, hvad du cirka kan forvente og hvad du bevidst kan arbejde mod.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske og sover videre, hvis barnet ammes, vil det ofte være naturligt med en lille ekstra morgenamning at vågne på
Formiddag 9-9.30: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Der begyndes med lidt grød, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca kl 13.
Eftermiddag 16-17: Ammes eller flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er den korteste lur
Aften 18: Når grøden om dagen fungerer, så introduceres der 2. skemåltid her, det vil ofte være en mild grøntsagsmos af f.eks. gulerod og kartoffel. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet afhænger af hvor sent og hvor lang den 3. lur er og det er helt okay, at jeres dreng f.eks. først sover kl 21.
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske (drømme måltid)
Midt nat 03: En del børn har brug for mælk midt nat indtil de er i 6 måneders alderen, men det lyder som om at jeres dreng kan undvære og det er helt fint. At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden at få mælk og det er en realistisk forventning, hvis indtaget i øvrigt har været som ovenstående beskriver.
Det lyder som om at din dreng ikke er parat til at sove allerede kl 8 om morgenen og jeg synes derfor at du skal aktivere ham, lege med ham osv. og så ikke putte ham før kl 9 og på den måde få skabt en rytme med en formiddagslur i stedet for en morgenlur. Ved at flytte lidt på rytmen hele dagen igennem, begynde med skemad osv. kan du påvirke hans indre ur og på den måde få skabt nogle rutiner, som vil fungere rigtig godt for jer begge :)
Du skal være opmærksom på at din dreng godt kan gabe og se træt ud - fordi han keder sig og ikke fordi han er parat til at sove :) Han har en alder nu, hvor der naturligt skal ske en masse og hvor han skal stimuleres rigtig godt både fysisk og mentalt for også at være træt nok til at sove en god lang lur, når han så endelig puttes. Det er en rigtig god idé at du nu søger for at opdele døgnet i aktive og vågne perioder og i soveperioder, så disse ting er tydeligt adskilt og så han ikke slatsover og er slatvågen hele dagen igennem ... :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske