Svar: Putteritualer - 6 mdr.
29. august 2011
Alder:
6 mdr.
Hej med jer
Det er rigtig vigtigt at din dreng er parat til at sove, når han bliver puttet - altså at putte tidspunktet er rigtigt. Og det er også vigtigt og helt naturligt, at han stadig skal have mælk som en del af sit putteritual.
Puttetidspunktet kan du få en idé om ud fra denne dagsplan:
Tidlig morgen 05: Ammes/flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos - frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur ca kl 10 sover måske 45-60 minutter her.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30, sover her meget gerne et par timer, gerne 2½ time ...
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og får også ofte bryst eller flaske her.
Powernappen springes over - afhænger dog af om han har sovet lang middagslur og hvor sent den ligger.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes 19.30-20
Sen aften 24: Ammes eller flaske og begynder at kunne sove uden yderligere mælk om natten.
Hvis du ammer, så er det vigtigt at du giver din dreng den mælk han behøver, men flytter ham fra din favn inden han falder i søvn. Det vil være rigtig godt at han ammes og samtidig har sin klud ved brystet og at du så lader den følge med ham fra din favn og ned hvor han skal sove.
Hvis du giver flaske, kan du med fordel prøve at putte ham direkte i barnevogn eller seng og give ham flaske der, hvor du ønsker han skal sove. På den måde oplever han ikke det skift der er mellem favn og seng, men kan bare finde roen, hvor han er :)
Det er naturligt svært at svøbe ham med den alder han har, men han kan stadig godt have brug for hjælp til fysisk ro. Det kan her nogle gange være en fordel med en voksi-pose, duni-duo, drømme-pose, slee-bee og hvad de nu hedder alle sammen (prisen varierer) og i forhold til årstiden vil det måske være en hjælp for jer ...
I hvert fald kan det at blive puttet i en pose være med til at give ham fysisk ro og samtidig kan det også hjælpe på at skiftet mellem at være i favn og komme i seng ikke er så stort. Det kan også give dig mulighed for at putte ham indenfor, gøre dig selv klar og så bære ham ud i barnevognen og komme af sted ...
Tidspunktet er som sagt vigtigt og det vil være naturligt at han falder i søvn i forbindelse med at han får mælk. Men tidspunktet handler også om at der kører et søvntog og at du skal springe på det, når det holder ved perron.
Han kan ikke sove, hvis han kommer for tidligt, så bliver han frustreret og vender og drejer sig og ligger naturligt uroligt og ender med at blive ked af det. Han kan heller ikke sove, hvis han kommer for sent - så er det ligeså frustrerende og så er I også nødt til at vente på at næste søvntog kommer forbi - vente på at han atter er parat. Og det er sådan at de her søvntog kører med 20 eller 40 minutters interval ...
Så prøv at følge planen og vær sikker på at tidspunktet er rigtigt. Hvis du konskekvent lægger ham i barnevognen og han ikke sover før 40 minutter efter, ja så er han nok puttet for tidligt ... :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske